Mijn ideale/baaldagspel
Overzicht
Opzet: | Met het ‘mijn ideale/baaldag’-spel worden deelnemers uitgenodigd om na te denken over wat een dag goed of slecht maakt. Welke stappen kunnen deelnemers zetten om een goede dag te hebben? |
Duur: | 15 min – 30 min |
Aard: | Zien | horen | lezen | schrijven of tekenen | doen en ervaren | verbeelding |
Coachingstijl: | Spelcoaching |
Benodigdheden: |
|
Voorbereiding |
|
Werkwijze / stappenplan / omschrijving
Leg alle kaarten of afbeeldingen op tafel, de afbeeldingen mogen zichtbaar zijn.
1. Kies een ‘goede dag’-kaart
Laat de deelnemer(s) 3 kaarten nemen die hen aan een goede dag doen denken.
Uitwisseling
- Nodig de deelnemer(s) uit om (aan de groep) te vertellen over hun kaarten. Mogelijke richtvragen zijn:
- Aan welke gebeurtenis doet deze kaart je denken?
- Wat voelde je daarbij? Bv. blij, opgetogen, …
- Wat waren jouw gedachten hierbij? Wat ging er door je hoofd?
- Hoe reageerde je? Wat deed je?
- Wat was het gevolg?
3 Uitwisseling
Onderstaande richtvragen zijn voor een groepsgesprek. Deze kunnen uiteraard ook, mits omvorming in een één-opéén begeleiding gesteld worden.
Overloop de antwoorden
- Wat vonden jullie van het filmpje?
- Welk gevoel hadden jullie bij dit filmpje?
- Wat vonden jullie van de oefening?
4. Kies een ‘slachte dag’-kaart
Laat de deelnemer(s) 3 kaarten nemen die hen aan een slechte dag doen denken.
5. Uitwisseling
Nodig de deelnemer(s) uit om (aan de groep) te vertellen over hun kaarten. Mogelijke richtvragen zijn:
- Aan welke gebeurtenis doet deze kaart je denken?
- Wat voelde je daarbij? Bv. verdrietig, boos, …
- Wat waren jouw gedachten hierbij? Wat ging er door je hoofd?
- Hoe reageerde je? Wat deed je?
- Wat was het gevolg?
Optie
Je kan de deelnemer(s) uitnodigen om hun antwoorden neer te schrijven. Hiervoor kan je gebruik maken van het werkblad: ‘Ideale/baaldag’.