Overzicht

Opzet:

Met het ‘mijn ideale/baaldag’-spel worden deelnemers uitgenodigd om na te denken over wat een dag goed of slecht maakt.

Welke stappen kunnen deelnemers zetten om een goede dag te hebben?

Duur:

15 min – 30 min

Aard:

Zien | horen | lezen | schrijven of tekenen | doen en ervaren | verbeelding

Coachingstijl:

Spelcoaching

Benodigdheden:

  • Beeldkaarten, bijvoorbeeld Dixit of afbeeldingen uit tijdschriften
  • Werkblad - ideale/baaldagspel
Voorbereiding
  • Kaartspel zoals bijvoorbeeld Dixit voorzien of afbeeldingen uit tijdschriften knippen
  • Werkbladen ideale dag en baaldag afdrukken

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

Leg alle kaarten of afbeeldingen op tafel, de afbeeldingen mogen zichtbaar zijn.

1. Kies een ‘goede dag’-kaart

Laat de deelnemer(s) 3 kaarten nemen die hen aan een goede dag doen denken.

    Uitwisseling

    1. Nodig de deelnemer(s) uit om (aan de groep) te vertellen over hun kaarten. Mogelijke richtvragen zijn:
    • Aan welke gebeurtenis doet deze kaart je denken?
    • Wat voelde je daarbij? Bv. blij, opgetogen, …
    • Wat waren jouw gedachten hierbij? Wat ging er door je hoofd?
    • Hoe reageerde je? Wat deed je?
    • Wat was het gevolg?

      3  Uitwisseling

      Onderstaande richtvragen zijn voor een groepsgesprek. Deze kunnen uiteraard ook, mits omvorming in een één-opéén begeleiding gesteld worden.
      Overloop de antwoorden

      • Wat vonden jullie van het filmpje?
      • Welk gevoel hadden jullie bij dit filmpje?
      • Wat vonden jullie van de oefening?

      4. Kies een ‘slachte dag’-kaart  

      Laat de deelnemer(s) 3 kaarten nemen die hen aan een slechte dag doen denken.

      5. Uitwisseling  

      Nodig de deelnemer(s) uit om (aan de groep) te vertellen over hun kaarten. Mogelijke richtvragen zijn:

      • Aan welke gebeurtenis doet deze kaart je denken?
      • Wat voelde je daarbij? Bv. verdrietig, boos, …
      • Wat waren jouw gedachten hierbij? Wat ging er door je hoofd?
      • Hoe reageerde je? Wat deed je?
      • Wat was het gevolg?

      Optie

      Je kan de deelnemer(s) uitnodigen om hun antwoorden neer te schrijven. Hiervoor kan je gebruik maken van het werkblad: ‘Ideale/baaldag’.

      Groep
      Één-op-één
      Volwassenen
      Goed voelen
      Zingeving – waarden – zelfkennis
      Zien
      Doen en ervaren
      Verbeelding
      15-30 min
      ‘Krachtboom!’