Overzicht

Opzet:

Er zijn tal van liedjes die de ‘roots’ of ‘wortels’ bezingen. Soms om herinneringen boven te halen, soms uit nostalgie. Soms om zichzelf te vinden. Er wordt naar een lied geluisterd van bijvoorbeeld Alice Merton, iemand die aangeeft geen ‘roots’ of ‘wortels’ te hebben. Of kies een nummer dat je zelf in gedachten hebt voor dit thema.

Daarna volgt de opdracht om (het begin van) een playlist te maken die iets zegt over hun ‘roots’ of ‘wortels’.

Duur:

15 min – 30 min

Aard:

Zien | horen | lezen | schrijven of tekenen | doen en ervaren | verbeelding

Coachingstijl:

Muziekcoaching

Benodigdheden:

  • Internet en minstens 1 computer of PC
  • ‘No Roots’ van Alice Merton op YouTube
  • Blaadjes papier om een playlist op te schrijven of een muziekapp op de smartphone waarop je een playlist kan aanmaken, bijvoorbeeld Sound Cloud, Spotify, YouTube,…
  • Liedtekst - ‘No roots’, een nummer van Alice Merton (Engelse en Nederlandse liedtekst)
  • Download de liedtekst
VoorbereidingTer voorbereiding kan je als voorbeeld een lijst maken met enkele nummers die je aan jouw wortels (herkomst) of dagdagelijks leven doen denken. Bijvoorbeeld:
Ik ben opgegroeid in Lille, een dorp in de Antwerpse Kempen en een lied dat me daaraan doet terugdenken is de ‘Lilse Leugenaar’ van de Plozanten;
Het liedje ‘Ik zing dit lied voor jou alleen” van Jantje Smit doet me steeds denken aan mijn moemoe. Ze speelde een belangrijke rol in mijn kinderleven omdat ik elke dag bij haar was. Bij haar heb ik geleerd om luidkeels te lachen.
Bij liefdesverdriet: ‘Een valse start’ van Metejoor of de Engelse versie ‘Aftermath’ van Portland.

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1. Het belang van ‘wortels’ of ‘roots’

Geef aan dat je het lied ‘No roots’ van de Duits-Canadese zangeres Alice Merton gaat opzetten. Geef de opdracht om enkel te luisteren naar het lied.

→Zet daarna het lied opnieuw op, deel de liedteksten uit en vraag de deelnemers om de liedtekst te lezen terwijl er naar het nummer geluisterd wordt.

    2. Een playist met ‘roots’-liedjes

    Zeg tegen de deelnemer(s) dat zij in de volgende 15 minuten de ruimte krijgen om een playlist te maken van liedjes.
    Eerste 5 minuten: liedjes die herinneringen aan het verleden oproepen
    Tweede 5 minuten: Liedjes die doen denken aan personen die jou gemaakt hebben tot wie je bent
    Derde 5 minuten: liedjes die je doen denken aan de plek waar je bent opgegroeid

    Laat de deelnemers eventueel gebruik maken van een computer of smartphone.

      3. Uitwisseling

      • Wat betekenen ‘roots’ of ‘wortels’ voor Alice?
      • Wat vindt Alice belangrijk?
      • Zijn roots voor Alice iets tastbaars (iets dat je kan voelen, horen of zien, zoals bijvoorbeeld een huis) of niet (iets dat je niet kan voelen, zien of horen, zoals bijvoorbeeld een herinnering)
      • Zijn roots belangrijk voor Alice?
      Volwassenen
      ‘Krachtboom!’
      Groep
      Één-op-één
      Goed voelen
      Zingeving – waarden – zelfkennis
      Zien
      Schrijven of tekenen
      Verbeelding
      15-30 min