Overzicht

Opzet:

Een dag kan alledaags aanvoelen of betekenisvol. Vaak worden familieactiviteiten, werk of dagelijkse taken als alledaagse klusjes aanzien. We focussen ons vaak op het afronden ervan in plaats van ze echt te beleven: juichen bij het afvinken van een ‘to do’, in plaats van te genieten van het moment.

In deze opdracht worden de deelnemers uitgedaagd om 3 dagdagelijkse of wekelijkse activiteiten te identificeren die aanvoelen als een alledaags klusje en om minstens 1 van deze 3 om te buigen tot een betekenisvolle ervaring.

Duur:

15 min – 30 min

Aard:

Zien | horen | lezen | schrijven of tekenen | doen en ervaren | verbeelding

Coachingstijl:

Positieve psychologie, kortfilm

Benodigdheden:

VoorbereidingDruk het werkblad af.

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1. Filmpje kijken

Zeg tegen deelnemers dat ze gaan kijken naar een kortfilm, bijvoorbeeld ‘One day’. Geef de opdracht om te letten op de dingen die van betekenis zijn voor het hoofdpersonage. (5 minuten)

Vat kort de film samen: het hoofdpersonage leeft van dag tot dag, is altijd onderweg. Tot hij op een dag een ervaring heeft die maakt dat hij alles in twijfel begint te trekken. (2 minuten)

    2. Uitwisseling

    In groep of één-op-één

    • Wat vond je van de kortfilm?
    • Hoe vulde het hoofdpersonage zijn dagen in? Hoe zag het leven van het hoofdpersonage eruit?
    • Bracht dit energie? Of werd het hoofdpersonage rusteloos?
    • Welke ervaring veranderde zijn situatie?

      3. Toepassen op eigen leven  

      • Deel het werkblad uit aan de deelnemers. Laat ze stap voor stap het werkblad invullen:
      • Benoem 3 dagdagelijkse of wekelijkse activiteiten die je op automatische piloot doet. Bijvoorbeeld: de afwas, avondeten maken en eten, of wekelijkse boodschappen.
      • Kies 1 activiteit en bedenk hoe je deze betekenisvol kan maken. Bijvoorbeeld: avondeten: vaak is koken een klusje, en iets dat snel moet gebeuren. Wel, 1 keer per week maken we er een familie-activiteit van.
      • Met wie zou je deze activiteit kunnen doen? Welke rol kan iedereen spelen om deze activiteit betekenisvol te maken? Bijvoorbeeld: op zondag nodig ik 6 familieleden en vrienden uit. Iemand maakt het voorgerecht, een ander het hoofgerecht en een ander het dessert. Nog iemand anders zorgt voor een gezellige tafel. De anderen ruimen achteraf op. Maar we eten het avondeten samen.
      • Bespreek wat de conclusies uit bovenstaande oefening kunnen betekenen.

      Uitwisseling in groep

      • Wie wil een persoonlijk verhaal delen?
      • Herkennen de anderen zich in het verhaal van de deelnemer?
      • Zouden ze het op dezelfde manier aanpakken?
      • Wat zouden ze anders doen?
      Volwassenen
      ‘Krachtboom!’
      Groep
      Één-op-één
      Goed voelen
      Zingeving – waarden – zelfkennis
      Zien
      Schrijven of tekenen
      Verbeelding
      15-30 min