SWEEP: via participatie naar versterkte implementatie

In maart 2023 werd het online platform SWEEP* gelanceerd. SWEEP wil jongeren tussen 12 en 18 jaar inspireren, activeren en samenbrengen om te bewegen én daarin plezier te vinden. Door de implementatie van SWEEP in het secundair onderwijs te versterken, wil Gezond Leven de positieve impact op jongeren vergroten. Via het Gedragswiel gingen Femke (projectleider bij Gezond Leven) en Janneke (onderzoeker bij UGent) op zoek naar drempels en hefbomen voor leerkrachten om met SWEEP aan de slag te gaan in de klas. Dat leidde tot een straffe implementatie-aanpak, voor en door leerkrachten.

*SWEEP is een initiatief van het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw, MOEV, Sport Vlaanderen,
Departement
Zorg en Departement Onderwijs en Vorming.

Een inkijk in de co-creatiesessies van SWEEP

  • Wie begeleidde de sessies?
    • Femke De Meester (senior stafmedewerker sedentair gedrag bij het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw)
    • Janneke de Boer (doctoraatsstudent bij de UGent, Health Cascade project)
  • Wie nam deel?
    • 12 leerkrachten uit het secundair onderwijs (uit diverse vakgebieden)
  • Op welke vraag zochten Femke en Janneke het antwoord?
    • Hoe kunnen we SWEEP breder bekendmaken bij leerkrachten secundair onderwijs?
    • Hoe kunnen we het gebruik van SWEEP door leerkrachten in het secundair onderwijs vergroten?
  • Hoeveel sessies en hoe lang?
    • 3 sessies van telkens 1,5 uur
    • 1 sessie ging fysiek door, 2 digitaal
  • Favoriete werkvormen:

Wat is SWEEP?

Femke: “SWEEP is een platform dat zich richt naar jongeren en leerkrachten. Het doel is om 12- tot 18-jarigen aan te zetten om meer te bewegen en hierin ook plezier te vinden. Op SWEEP.be ontdekken jongeren via een korte test bij welk profiel ze het beste aansluiten. Op basis daarvan krijgen ze een aanbod van activiteiten dat bij hen past.”

Kunnen leerkrachten ook met SWEEP aan de slag?

Femke: “Zeker. Zij kunnen op SWEEP.be/leerkrachten aan de hand van enkele korte, luchtige vragen ontdekken hoe zij hun leerlingen in beweging kunnen brengen — tijdens de schooluren en in hun vrije tijd — én hoe ze daarbij ook nog eens hun leerplandoelstellingen kunnen halen. SWEEP zet leerkrachten op weg met sterk lesmateriaal en haalbare tips en tricks, die perfect in te zetten zijn in om het even welk vak.”

    Waarom koos je voor co-creatie?

    Janneke: “We wilden de implementatie van SWEEP in het secundair onderwijs nog verder versterken, om nog meer positieve impact op de jongeren te genereren. Wanneer je wil implementeren, is de context, in dit geval de schoolcontext, heel belangrijk. We kunnen als onderzoekers wel een idee hebben van hoe die schoolcontext in elkaar zit en wat de noden van leerkrachten zijn, maar je weet het nooit 100% zeker. We wilden dus een antwoord krijgen op de vraag: hoe kunnen we SWEEP breder bekendmaken bij leerkrachten en het gebruik ervan stimuleren? Door samen te werken met leerkrachten, konden we informatie verzamelen over wat zij echt nodig hebben en wat ze verwachten van SWEEP.”

    Had je dit al eerder gedaan?

    Femke: “Nee, maar tijdens het vooronderzoek voor SWEEP zijn we wel in gesprek gegaan met leerkrachten en leerlingen. Dat was eerder een consultatie van de doelgroep. We hebben de conclusies uit onze literatuurstudie toen bij hen afgetoetst. Op basis van die informatie hebben we een concept ontwikkeld, waarmee we terug naar de doelgroep zijn gegaan. Zo zet je elke keer weer een paar stappen vooruit.”

    SWEEP femke

    Door samen te werken met leerkrachten, konden we informatie verzamelen over wat zij echt nodig hebben en wat ze verwachten van SWEEP.

    Femke

    Hoe bereidden jullie zich voor op de co-creatiesessies?

    Femke: "We werkten met drie begeleiders. Het was een voordeel dat Janneke de theorie beheerste en het proces had uitgewerkt. Zij maakte een draaiboek waarin het verloop van de sessies beschreven stond. Ikzelf en een derde onderzoekster werkten ondersteunend tijdens de sessies. We hadden de taken vooraf verdeeld, waardoor de sessies soepel verliepen.”
    Janneke: "We vonden het ook belangrijk om een framework te hebben dat kan dienen als kapstok voor de sessies.”

    Welk framework was dat?

    Femke: “Omdat wij het Gedragswiel wilden gebruiken, namen we het Behaviour Change Wheel als kapstok om ons co-creatieproces te structureren. Het BCW bestaat uit drie cirkels, waarbij de binnenste cirkel overeenkomt met het Gedragswiel (drempels en hefbomen voor gedragsverandering). De andere cirkels verwijzen naar mogelijkheden om één of meerdere tekorten in context, competenties of drijfveren aan te pakken en naar het beleid dat hiervoor kan worden gebruikt.”
    Janneke: “We kozen voor een kort proces met drie sessies die telkens rond een andere cirkel draaiden: sessie 1: gedragsdeterminanten, sessie 2: methoden/technieken en sessie 3: randvoorwaarden voor de methoden/technieken.”

    SWEEP Janneke

    "Belangrijk voor co-creatie is dat je een safe space creëert."

    Janneke

    Op welke manier paste je het Gedragswiel toe?

    Janneke: “ In de sessie over gedragsdeterminanten werkten we met een Miro-bord waarop het Gedragswiel stond en stelden we de vraag: welke drempels en hefbomen ervaar je als leerkracht bij het gebruik van SWEEP?”
    Femke: “Het startpunt op het Miro-bord was de informatie die we haalden uit eerdere evaluaties van SWEEP. Leerkrachten konden die info aanvullen. We vroegen hen om het platform te bekijken en aan te geven welke drempels zij ervaren om SWEEP toe te passen. Dat werd op digitale post-its geschreven en in break-outs besproken. Elk groepje dacht na over een gedeelte van het Gedragswiel (competenties, drijfveren, context), waarna ze konden stemmen op de belangrijkste/meest veranderbare drempels (sterretjes). Met die informatie gingen we verder naar methoden/technieken in de volgende sessies.”

    Gedragswiel

    Loopt het soms ook fout tijdens zo’n sessies?

    Janneke: “Er is altijd wel iets dat anders verloopt dan gepland (technisch, afwezigheden, ander onderwerp aangebracht, …). Je moet dus flexibel zijn en zorgen dat je wat achter de hand hebt zodat je kan bijsturen. De eerste sessie viel bijvoorbeeld in het water omdat er maar één deelnemer kwam opdagen. Uit de input van die persoon hebben we wel lessen getrokken: we zijn de sessies online beginnen geven. Dat maakte het makkelijker voor leerkrachten om aanwezig te zijn.”

    Wat was een succes?

    Femke: “Het feit dat er tijdens de tweede sessie wél aanwezigen waren, maakte mij heel blij. (lacht) Het was ook fijn om te zien dat de dingen die eruit kwamen niet veel verschilden van datgene dat al benoemd was in gesprekken met andere leerkrachten. Zien dat je met zo'n kleine groep (6-12 leerkrachten) toch tot de kern kan komen, was voor mij een bevestiging. Een teken dat het proces goed is verlopen en we er de belangrijke feedback uit konden halen.”
    Janneke: “Wat ook een succes was: de beslissing om online te gaan. Dat is toch nog anders dan face-to-face. De deelnemers zijn niet samen en kennen elkaar niet. Maar toch kwam er veel input en durfden ze hun mening te verkondigen. Belangrijk voor co-creatie is dat je een safe space creëert. Ondanks de verschillende meningen, werden er actief ideeën aangebracht. Ik heb ook dingen van hen geleerd, bijvoorbeeld dat er zoiets bestaat als klasmanagement.” (lacht)

    Wat hebben jullie gedaan om een safe space te creëren in de groep?

    Janneke: “We hebben een aantal basisregels aangehaald (zie kadertje hieronder). Die hebben we met hen afgetoetst en hen laten aanvullen. Af en toe hebben we ook energizers gebruikt (stilzitten doorbreken op verschillende manieren) of andere werkvormen die hielpen om het ijs te breken of om in verbinding te komen (bv. kort ‘wie-is-het'-spelletje).
    Femke: “De deelnemers waren heel enthousiast. Ze vonden het fijn om hun mening te geven en betrokken te zijn. We gaan ook nog een vragenlijst sturen om te achterhalen hoe ze de sessies ervaren hebben en wat ze vonden van de output.”

    SWEEP

    Spelregels

    • Gelijkwaardigheid
    • Luister naar elkaar
    • Sta open voor elkaars mening
    • Discussieer respectvol
    • Zorg dat iedereen zich welkom voelt
    • Open en transparante communicatie

    Zijn er dingen voor jou die het gemakkelijker maken om deel te nemen aan deze sessies?

    Ook bij de leerkrachten zelf viel de co-creatieve aanpak in de smaak:

    “Ik waardeerde vooral de open en inclusieve sfeer waarin alle deelnemers werden aangemoedigd om hun ideeën en inzichten te delen. Perspectieven werden samengebracht. Bovendien vond ik het goed om te zien hoe onze ideeën werden omgezet in concrete actiepunten en verbeteringen voor het implementatieplan SWEEP.”
    “Toch wel inspirerend om te zien hoe onze gezamenlijke inspanningen hebben geleid tot een helder en overzichtelijk overzicht van de verbeteringen die zijn voorgesteld en geïmplementeerd.”
    “Het oversteeg mijn verwachtingen. Er werd gebruik gemaakt van een interactief platform om het proces democratisch te laten verlopen met inbreng voor alle deelnemers.”
    “Heel wat verschillende leerkrachten die verschillende vakken geven en uit verschillende provincies. Het is goed om zo'n divers publiek erbij te betrekken omdat elke school zijn eigenheid heeft.”

    Wat is de meerwaarde van co-creatie voor jouw project?

    Janneke: “Het implementatieplan zoals het er nu ligt: ik ben echt blij met de uitkomst. Het bouwt mooi op vanuit de input van de leerkrachten. Waardoor het echt een logisch plan is geworden. Die rode draad hadden we er zonder hun hulp niet kunnen inbrengen.”
    Femke: “Klopt. De losse elementen waren er al enigszins, maar de logische samenhang komt er nu ook uit. Het implementatieplan start bij heel laagdrempelige en brede promotie voor SWEEP, onder andere aan de hand van praktijkvoorbeelden. Wie meer wil weten, kan een webinar of zelfs een live workshop volgen. De écht gemotiveerde leerkrachten kunnen zich engageren als ambassadeur en SWEEP- actief mee promoten.”

    SWEEP infographic

    Welke ultieme tip heb je nog voor mensen die co-creatief aan de slag willen gaan?

    Femke: “Werk samen met iemand die er al veel over weet. Zoek mensen die ervaring hebben. Dat is heel leerrijk en helpt je ook echt vooruit.”
    Janneke: “Als je co-creatie goed wil doen, kost dat best veel tijd. Zorg dus dat je weet wat je eruit wil halen en dat je het goed voorbereidt. Anders ga je vastlopen en kan je niet zo snel schakelen. Alles staat of valt met de voorbereiding.”

    Meer info over participatie/co-creatie en andere gedragsveranderingstechnieken vind je in de
    filtertool gedragsveranderingstechnieken.

    Meer voorbeelden van hoe je gedragsinzichten kan toepassen om gezondheid te bevorderen?
    Bekijk de videogetuigenissen van Nele, Jolien, Joke en Laura
    .