Ouders betrekken bij de mentale gezondheid van hun kinderen is belangrijk, want zij hebben het ouderlijk gezag en dragen de verantwoordelijkheid. Als een leerling je in vertrouwen neemt, kan je het gesprek zelf voeren, of een zorgleerkracht of leerlingenbegeleider inschakelen. Het is van belang om een luisterend oor te bieden, en vanuit je bezorgdheid te spreken. Ga na wat er precies aan de hand is luister naar wat de leerling precies wil.
Geef daarna aan welke stappen je wil ondernemen: met wie wil de leerling welke informatie precies delen? Geef hem of haar de mogelijkheid om zelf een beslissing te nemen. Maak samen concrete afspraken over wat er precies moet gebeuren, wie de ouders zal aanspreken over de situatie en wanneer. Geef aan dat je dit doet uit bezorgdheid en vraag steeds of de leerling zich kan vinden in de gemaakte afspraken. Als hij of zij het voorstel niet accepteert, zijn er verschillende manieren om hiermee om te gaan. De infosheet van de VAD helpt je verder op weg.
Meld dit bij de zorgstructuren op jouw school (leerlingbegeleider, zorgleraar, ...) en vraag, als jij het gesprek aangaat en dit wil, extra hulp bij het gesprek met de ouder(s) of voogd.
Ter info: je hebt als leraar geen beroepsgeheim (zoals het CLB), maar je hebt wel discretieplicht. Vertel dus enkel relevante informatie door waarvan je vermoedt dat dit je leerling verder kan helpen. Meer info hierover vind je in de factsheet VAD, bij Klasse en Onderwijs Vlaanderen.