FAQ
Ben je enthousiast om samen met je klas te werken aan jullie geluksniveau? Fantastisch! We draaien de rollen even om, en vragen jullie aan het einde van onze les: “Zijn er nog vragen?”. Je hoeft geen vinger in de lucht te steken, want je vindt het antwoord zeker op deze pagina’s! We verzamelden de meest gestelde vragen en legden deze voor aan de experten bij Gezond Leven, KdG Hogeschool, Awel, VWVJ, Steunpunt GG en het Departement Onderwijs.
Om het zoeken te vergemakkelijken, bundelden we de vragen onder enkele thema’s:
Signalen opmerken
"Een leerling voelt zich slecht, maar ik weet niet waar die terecht kan." Open
“Wat is jullie visie rond het betrekken van ouders?” Open
"Corona zorgt voor veel stress en angst bij mijn leerlingen. Wat kan ik doen?" Open
“Een leerling breekt zichzelf continu af. Hoe ga ik daarmee om?” Open
In dialoog gaan
"Eén van mijn leerlingen heeft het mentaal moeilijk en kan niet meer naar school. Wat zeg ik tegen de klas?" Open
“Gewoon in een kring gaan zitten en zeggen: 'Vertel eens...' dat werkt niet. Maar hoe kan ik het anders doen?” Open
”Soms merk ik dat er veel onrust is over iets in de klas. Ik geef dan ruimte om erover te praten, maar kan dat toch niet elke keer doen?” Open
"Als ik aan mijn leerling vraag hoe het met hem gaat, zegt hij gewoon 'ça va'. Hoe kan ik een diepgaander gesprek aangaan?" Open
Doe het niet alleen
“Een collega van mij heeft het moeilijk. Het zit hem/haar hoog. Wat kunnen we doen?” Open
Geluksdriehoek
"Mentale gezondheid, mentaal welbevinden, je goed in je vel voelen ... Welke term gebruik ik nu het best in de les?" Open
"Ik vind dat mijn leerlingen moeilijk om kunnen gaan met tegenslagen. Hoe kan ik de klas hierin ondersteunen?" Open
"Na de coronaperiode zijn veel van mijn leerlingen hun motivatie kwijt. Hoe krijg ik hen terug gemotiveerd voor school?" Open
Welbevinden van de leerkracht
“Wat als ik zelf te veel hooi op mijn vork neem?” Open
“Hoe kan ik omgaan met kwetsende reacties van leerlingen?” Open
"Leerlingen komen naar mij met al hun problemen. Waar begint en eindigt mijn rol als leerkracht?" Open
Groepsdynamiek
"Een nieuw schooljaar. Hoe zorg ik voor een positieve sfeer van bij de start?" Open
”Ik begrijp het gedrag van mijn klas niet altijd. Wat zit daar eigenlijk achter?” Open
"Er vormen zich kliekjes in de klas. Hoe kan ik dit tegenhouden?" Open
“Een van mijn leerlingen wordt gepest in de klas. Wat moet ik doen?” Open
“Hoe kan ik bewuster methodieken inzetten zodat ik impact heb op het groepsproces?” Open
“Hoe kan ik oog blijven hebben voor stillere leerlingen in een drukke klas?” Open
“In mijn klas kan er vaak niet gepraat worden over emoties. Ze vinden dat belachelijk en lachen het weg. Hoe werk ik hieraan?” Open
Met dank aan
![Logo partners geluk in de klas](https://www.gezondleven.be/files/Gezonde-school/Mentaal-welbevinden/banner-happy-snacks-partners.jpg)