De groepssessies vormen de basis van het educatief traject. Tijdens deze sessies doen de deelnemers kennis én ervaringen op over het begrip mentaal welbevinden. De verschillende bouwblokken van de geluksdriehoek vormen de leidraad doorheen de sessies. De deelnemers ontdekken de verschillende bouwstenen van mentaal welbevinden en hoe je geluk in eigen handen kan nemen, ook als je even uit balans bent.

De sessies starten met een ijsbreker en een theoretische toelichting over 1 van de bouwblokken van de geluksdriehoek: jezelf kunnen zijn, je goed voelen, goed omringd zijn, omgaan met moeilijke momenten (de oranje bol). Daarna komen een aantal oefeningen aan bod die focussen op 1 of meerdere onderdelen.

De oefeningen worden theoretisch onderbouwd en zijn voorzien van de nodige instructies.

Alle inhouden zijn kant-en-klaar & ready to go!
Maar je kan uiteraard kiezen om bepaalde stukken meer of minder uitgebreid aan bod te laten komen. Leg een puzzel die bij jezelf én je deelnemers past.

Download de leidraad

Bijlagen en materialen

Zeiden we al dat de sessies kant-en-klaar, van A tot Z werden uitgewerkt?
Dat betekent dat zowel de spreektekst als alle materialen voor je klaarliggen.

Alle info vind je in de leidraad en alle bijlagen kan je hier downloaden:

Sessie 1:
Ik ben … een landbouwer (jezelf kunnen zijn)

  • Geen extraatjes nodig

Sessie 2:
Shit happens! (de oranje bol)

Sessie 3:
Sociale dieren (goed omringd zijn)

Sessie 4:
I feeeel gooood (je goed voelen)

Sessie 5:
Me, myself en mijn geluk (jezelf kunnen zijn)

Sessie 6:
Shit happens, again! (de oranje bol)

Sessie 8:
Aardig zijn (voor jezelf) kost niets (je goed voelen)

  • Geen extratjes nodig

Concept

  • Er zijn 8 kant-en-klare groepssessies om het mentaal welbevinden van jonge landbouwers (in spe) te versterken.
  • De sessies kunnen flexibel worden ingezet en ingebed, afhankelijk van de setting en werking van de organisatie. Je kan dus je eigen puzzel leggen, mits je rekening houdt met de nodige voorkennis.
  • De geluksdriehoek is het basiskader van deze sessies. Iedere sessie behandelt 1 van de 4 grote elementen uit de geluksdriehoek: jezelf kunnen zijn, goed omringd zijn, je goed voelen en de oranje bol.
  • Er wordt ingezet op herhaling. Voor elk bouwblok en de oranje bol zijn 2 sessies voorzien. Tijdens de sessie en doorheen de verschillende sessies worden verbindingen gemaakt tussen de verschillende inhouden van elk bouwblok en de oranje bol.
  • Via verschillende ingangspoorten en methodieken wordt aandacht besteed aan de 4 elementen van de geluksdriehoek en de noden van (jonge) landbouwers.
  • Er wordt een link gelegd met de Zaaikalender en het ZAAI magazine.

Iedere sessie duurt ongeveer 120 minuten.
De tijdsduur per onderdeel van de sessie varieert van 5 tot 50 minuten.


Ideaaltraject

Het volledige ideaaltraject van 8 sessies werd ontwikkeld voor onderwijsinstellingen met de richting Agro- en Biotechnologie, bestaande uit 3 academiejaren:

Academiejaar 1

  • Sessie 1: ik ben … een landbouwer (jezelf kunnen zijn)
  • Sessie 2: shit happens! (de oranje bol)
  • Sessie 3: sociale dieren (goed omringd zijn)
  • Sessie 4: I feeeel gooood (je goed voelen)

Academiejaar 2

In het tweede jaar worden dezelfde elementen herhaald, maar via andere methodieken en insteken.

  • Sessie 5: me, myself en mijn geluk (jezelf kunnen zijn)
  • Sessie 6: shit happens, again! (de oranje bol)
  • Sessie 7: supporters (goed omringd zijn)
  • Sessie 8: aardig zijn voor (jezelf) kost niets (je goed voelen)

Academiejaar 3

Blijvend inzetten op groepsopdrachten en omgevingsinterventies van de Zaaikalender.


Aanpasbaarheid

Het traject kan aangepast worden al naar gelang de context, mogelijkheden en noden. Een flexibele inzet van inhouden en oefeningen is mogelijk, hou hierbij rekening met de nodige voorkennis. Sessies 5 t.e.m. 8 bouwen verder op wat in sessie 1 t.e.m. 4 werd aangereikt of leggen andere accenten binnen het bouwblok.

We raden aan om minimum de eerste 4 sessies in te plannen, zodoende komt ieder element van de geluksdriehoek aan bod.
Je kan er dus voor kiezen om je eigen traject uit te werken door bijvoorbeeld:

  • het aantal sessies te beperken;
  • de sessies in te korten door bepaalde methodieken, onderwerpen, … weg te laten;
  • de sessies uit te breiden met methodieken, onderwerpen uit sessies 5 t.e.m. 8;
  • zelf een sessie samen te stellen met diverse methodieken en onderwerpen;
  • meer/minder in te zetten op het individueel (op voorhand dan wel achteraf) maken van oefeningen/opdrachten;
  • meer/minder inzetten van de Zaaikalender.