Project toegankelijke schoolmaaltijden

Steeds meer kinderen en jongeren lijken met een (nutritioneel) lege brooddoos naar school te komen. Maar wat zit er nu precies in die brooddozen? Hoe toegankelijk zijn onze schoolmaaltijden? En wat wordt er gedaan om ervoor te zorgen dat élk kind op school een volwaardige lunch krijgt? Op die vragen willen het Vlaams Instituut Gezond Leven vzw en Universiteit Gent een antwoord bieden: zij slaan in 2023 de handen in mekaar om onderzoek te doen naar schoolmaaltijden.

Onderzoek naar schoolmaaltijden is broodnodig, want voor kinderen die opgroeien in een maatschappelijk kwetsbare situatie kan de maaltijd op school de enige toegang zijn tot gezonde voeding. Ongeveer één derde van de dagelijkse totale energie-inname wordt bij kinderen op school geconsumeerd, onder andere tijdens de lunchpauze. Daarom zien wij inzetten op toegankelijke schoolmaaltijden en tussendoortjes als een manier om gezonde en milieuverantwoorde voeding te promoten én om tegelijkertijd voedselongelijkheid tegen te gaan.

Wat staat er op het programma?

Concreet probeert dit onderzoek inzichten te verwerven op drie verschillende domeinen:

1. De (nutritionele) inhoud van brooddozen van kinderen tussen 6 en 12 jaar

2. De toegankelijkheid van schoolmaaltijden

  • We gaan in gesprek met ouders in een maatschappelijk kwetsbare situatie om te onderzoeken wat de barrières zijn bij schoolmaaltijden.
  • We gaan in gesprek met scholen om te kijken wat de drempels zijn om een aanbod te voorzien.

3. Interventie-analyse

Er zijn al tal van projecten in België die werken rond (gezonde) schoolmaaltijden. Maar ook in Europa gebeurt er al heel wat. Wij brengen verschillende interventies, projecten en strategieën die op dit moment al gebruikt worden in kaart.

Ken je projecten waarbij gewerkt wordt rond toegankelijke schoolmaaltijden? Stuur ze dan zeker naar sofie.vankeymeulen@gezondleven.be

Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met Universiteit Gent en in opdracht van het Agentschap Zorg en Gezondheid.