Hoe werden de projectoproep en ingediende projecten geëvalueerd?
Nieuwsgierig naar de projecthouders en hoe zij hun project aanpakten? Hier lees je alles over het bereik van de projectoproep, de drempels en succesfactoren die de projecthouders onderweg tegenkwamen en hun behaalde eindresultaat.
Bereik
Er werden heel wat projectaanvragen ingediend, verspreid over organisaties en doelgroepen.
Drempels en succesfactoren
De verschillende projecten ervaarden heel wat succesfactoren, die het welslagen van hun project meebepaalden, maar er waren ook drempels. Wil je meer inzicht in de succesfactoren en wil je weten hoe je van jouw project een geslaagd project maakt? Bekijk dan het spinnenwebmodel Gezond Werken.
Succesfactoren | Drempels | |
Bereiken van de doelgroep | Integratie van alle doelgroepen Verbindende trekkers (spontane) Ambassadeurs Motiverende leidinggevenden | Overload aan digitale communicatie (e-mail, intranet) Doelgroep is zich niet bewust van de impact (Onduidelijke of verwarrende) naamkeuze van het project Verschillende stakeholders warm maken Communicatie naar telewerkers |
Samenwerking | Community Co-creatie met de einddoelgroep Experts in vakgebied Bestaand netwerk Samenwerking tussen verschillende (interne) diensten Goeie externe partners Interne expertise | Grootte en diversiteit van organisaties Trage beslissingsstructuur (lokale besturen) |
Planning | Budget Fulltime projectmedewerker | Korte tijdsduur van het project Gratis aanbod voor einddoelgroep Project trekken vraagt tijd/middelen |
Acties | Laagdrempelige acties In kaart brengen van het volledige aanbod Innovatieve acties Zelfbegeleidingstraject Werken op leadership Plug and play aanbod | Werk primeert (prioriteit) Tijdsdruk (deelname) |
Eindresultaat
4 projecthouders zijn volledig geslaagd in hun opzet en bereikten ál hun vooropgestelde doelstellingen. 8 projecthouders haalden 1 of 2 doelstellingen niet. De belangrijkste redenen die hiervoor worden aangehaald, zijn:
- Niet kunnen meten van de doelstelling (bv. ‘betere sfeer onder werknemers’)
- Een gratis aanbod (waardoor er in de onderneming minder draagvlak is)
- Te weinig betrokkenheid van het management
- Tijdsnood binnen het project
Toch zijn bijna alle projecthouders wél tevreden met het eindresultaat.
Ondersteuning
De projecthouders kregen de nodige ondersteuning om hun project tot een goed einde te brengen. Die bestond uit 2 vormingen (‘evalueren zal je leren’ en ‘effectief communiceren, hoe doe je dat?’), 2 uitwisselingsmomenten tussen de projecthouders en individuele procesondersteuning op maat.
Contact
Een gezondheidsscan, een toolbox of een draaiboek: een aantal projecthouders ontwikkelden een ‘eindproduct’ over hun traject waarmee andere organisaties zo aan de slag kunnen. Interesse? Neem dan contact op met de projecthouder in kwestie.
Aanbevelingen
Ben je van plan om ook in jouw onderneming meer te werken rond gezondheid? Dan kan je zeker verder bouwen op de ervaringen en aanbevelingen van de verschillende projecthouders. Hoe pak je de communicatie aan? Welke materialen gebruik je? En hoe creëer je een draagvlak? Je leest hun tips hier.