Tabaksreclame gaat eruit. Maar is dat genoeg?

05.02.2020

Vanaf januari 2021 wordt tabaksreclame helemaal verboden. Dat keurde de Kamercommissie Gezondheid gisteren unaniem goed. Hopelijk volgt de plenaire kamer binnenkort dit voorbeeld. Tot nu mocht er zowel in als aan de voorgevel van kranten- en tabakswinkels nog reclame gemaakt worden.

Met deze wetwijziging en de recent ingevoerde neutrale pakjes wordt het voor de tabaksindustrie alsmaar moeilijker om jongere mensen, - ook wel door hen zelf ‘replacement smokers’ genoemd - te verleiden tot een dodelijke verslaving.

Einde van een schadelijke traditie 

Al tijdens de eerste wereldoorlog werden sigaretten gepromoot. Vooral vaderlandsliefde stond hierbij centraal. “Pas de tabac, pas de soldat” klonk het in de Franse volksmond. Daarna linkte de tabaksindustrie de sigaret steevast aan vrijheid, stijlschoonheid, stoer en seks. Want seks verkoopt, dat wist ook de tabaksindustrie. 

De bekendste reclame is die van de Marlboro Man. Deze cowboy werd vanaf 1962 hét exclusieve Marlboro-icoon en zorgde ervoor dat ontelbare mannen en jongens naar de filtersigaret grepenEind jaren 60 rookte 1 op de 2 volwassen Belgen.  

Verdoken reclame 

Ondanks het verdwijnen van de grote tabakscampagnes, lijkt publieke reclame voor tabak vandaag toch nog voor te komen. Volgens onderzoek van Campaign for Tobacco-Free Kids worden jonge influencers betaald om roken cool te laten lijken op sociale media. En op plekken waar de regels niet zo streng zijn (zoals landen in ontwikkeling) worden sigaretten nog volop gepromoot.  

Op weg naar een rookvrije generatie 

Initiatieven zoals een volledig reclameverbod en neutrale pakjes zijn goede zakenzeker voor kinderen en jongeren. Want ze zorgen er mee voor dat roken niet meer als normaal beschouwd wordt. Een positieve evolutie, zegt ook collega Dries Vandenbempt: "Een volledig reclameverbod zorgt ervoor dat jongeren en kinderen niet verleid worden om te beginnen met roken. Dat brengt ons een stap dichter bij het realiseren van een rookvrije generatie." 

Dries

"Een volledig reclameverbod zorgt ervoor dat jongeren en kinderen niet verleid worden om te beginnen met roken. Dat brengt ons een stap dichter bij het realiseren van een rookvrije generatie."

Dries Vandenbempt

Maar odie generatie te bereiken is nog meer nodig. Denk aan een uitstalverbod, goedkope en toegankelijke rookstophulp, accijnsverhoging … Lees er meer over in het memorandum van de Alliantie voor een Rookvrije Samenleving waar Gezond Leven lid van is. 

Lees meer over: