Hoe voer je een succesvol rookbeleid op het werk?

30.05.2023

Een beleid rond roken draait om meer dan alleen maar stoppen met de sigaret. Het is een mix van acties die je toepast in je hele onderneming. En omdat elke onderneming anders is, is ook elk rookbeleid anders. Toch zijn er een aantal factoren die de kans op succes vergroten. Sleutelwoorden? Communicatie, participatie en tijd/middelen!

Alles wat je kan helpen om je rookbeleid te doen slagen, vind je terug in het spinnenwebmodel. Naast een duidelijke visie op het rookbeleid, die gedragen wordt door de medewerkers, zijn er nog 3 andere succesfactoren belangrijk bij het implementeren van een rookbeleid dat wérkt.

1. Communicatie en leiderschap

    Als acties rond roken niet goed worden aangepakt, kunnen ze als negatief worden ervaren. Het doel van een rookbeleid is niét om rokers te straffen. Maak daarom een positief verhaal van je rookbeleid. Hoe? Door duidelijk uit te leggen waarom je bepaalde regels of afspraken invoert. Een proactieve en persoonlijke aanpak is daarbij onontbeerlijk. Ja, je kan een algemene e-mail sturen naar het hele bedrijf of je kan intranet gebruiken. Alleen bereik je daar niet iedereen mee. Als daarentegen een leidinggevende of HR-medewerker een persoonlijk gesprek over het rookbeleid aangaat, is de impact veel groter. Kijk wel uit dat je rokers niet beoordeelt of stigmatiseert. Zij maken zélf de keuze om al dan niet te stoppen. Jij kan hen alleen maar ondersteunen en gidsen naar hulpmiddelen.

    2. Participatie

    Heb je al enkele medewerkers kunnen overtuigen om mee te doen aan een rookstop? Goed zo! Want zij zullen op hun beurt collega’s motiveren om ook op de kar te springen. Er is wel één ‘maar’… Faalangst tegenover de anderen kan er immers voor zorgen dat sommige medewerkers geen rookstoppoging willen ondernemen. Ze zijn bang voor de reacties en doen daarom liever niet mee. Zij kunnen meer gebaat zijn bij een rookstopmethode buiten het eigen bedrijf, dat hier dan wel financieel in kan tussenkomen. Als onderneming kan je de deelnemers aan het rookstopaanbod ook ludiek ondersteunen. De directeur kan bijvoorbeeld een motiverend artikel schrijven voor het bedrijfsblad. Of een medewerker die gestopt is met roken kan zijn verhaal doen. Alles mag, zolang de communicatie maar positief en ondersteunend is. Je kan hierbij gebruik maken van verschillende materialen.

    3. Tijd en middelen

    Organiseer je een rookstopondersteuning? Bekijk dan of je die tijdens de werkuren en in de onderneming kan laten doorgaan. Hou er misschien wel rekening mee dat drukke periodes niet het beste moment zijn om een rookstop voor te stellen.

    Nog meer informatie over hoe je een succesvol rookbeleid voert op het werk vind je op Gezond Werken.

    Lees meer over: