E-bikes zijn even gezond als gewone fietsen

14.09.2023

Je gewone fiets inruilen voor een elektrisch exemplaar? Geen zorgen over je conditie! Elektrisch trappen is even gezond als fietsen zonder ondersteuning. Met een e-bike fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.

Een EU-studie uit 2019 bewees het al: een elektrische fiets is even goed voor onze gezondheid als een gewoon stalen ros. De onderzoekers volgden 2 jaar lang het verplaatsingsgedrag van 9.335 personen in 7 Europese steden, waaronder Antwerpen. Daaruit bleek dat elektrische fietsers vergelijkbare en zelfs grotere fysieke inspanningen leveren dan mensen op een gewone fiets. Gewone fietsers verbruiken volgens de studie 4.085 MET’s (Metabolic Equivalent of Task), fietsers mét ondersteuning 4.463 MET’s. MET is een eenheid die aangeeft hoeveel energie je verbruikt.

Gemiddelde waarden

Dit zijn uiteraard gemiddelde waarden. Je exacte energieverbruik hangt natuurlijk af van verschillende factoren:

  • je fietssnelheid: hoe harder je fietst, hoe meer calorieën je verbrandt;
  • je route: hoe heuvelachtiger het gebied waar je gaat fietsen, hoe meer inspanning het trappen je kost;
  • je gewicht: over het algemeen verbrand je meer calorieën als je een hoger gewicht hebt;
  • je ondersteuning: hoe hoger je de ondersteuning zet, hoe minder calorieën je zal verbranden.

    Méér energieverbruik?

    Elektrisch fietsen is iets minder intensief dan fietsen zonder ondersteuning aan een gemiddeld tempo. Je lichaam verbruikt dus iets minder energie per minuut. Maar dankzij de ondersteuning fietsen mensen vaker én overbruggen ze grotere afstanden dan ze op een gewone fiets zouden doen.

    Wie elektrische ondersteuning mist, fietst gemiddeld 4,8 km per fietstrip. Met een e-bike loopt dit op tot gemiddeld 9,4 km. Daardoor verbruiken elektrische fietsers aan het eind van de rit meer energie, en wordt de gemotoriseerde ondersteuning volledig gecompenseerd. Per kilometer blijft een gewone fiets uiteraard meer energie vragen.

    Geen gezwoeg en gezweet

    Mensen springen sneller op een elektrische fiets voor afstanden die ze vroeger alleen met de auto zouden overbruggen. Die trend tekent zich het duidelijkst af bij woon-werkverkeer. Mensen die overstapten van auto naar een elektrische fiets wonnen maar liefst 500 tot 800 MET’s per week. Met de e-bike ben je ook sneller op je bestemming dan met een klassieke fiets. Het aantal locaties dat je binnen een redelijke tijd kan bereiken, wordt bijgevolg enorm uitgebreid.

    Nog een voordeel van de elektrische fiets: je kan je inspanningsniveau veel beter onder controle houden. Dat maakt dat je niet hoeft te zwoegen en zweten, waardoor fietsen echt leuk blijft. En als iets fijn is, houden we het langer vol en zullen we dus veel minder snel geneigd zijn om toch maar de auto te nemen.

    Past perfect in bewegingsdriehoek

    Volgens de bewegingsdriehoek is elektrisch fietsen een matig intensieve activiteit (3 tot 6 MET’s), vergelijkbaar met een fietssnelheid van 15km/u op eigen kracht. Dat is uitstekend nieuws. Het plaats elektrisch fietsen in de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. De bewegingsdriehoek adviseert om dagelijks een tijdlang matig intensief te bewegen.

    Voel je je klaar om de volledige gezondheidsaanbeveling te halen? Dan beweeg je best 150 minuten per week aan deze intensiteit. Op een elektrische fiets zit je m.a.w. goed!

    Samengevat: Kiezen voor een elektrisch fiets doet je meer bewegen en het is even goed voor je gezondheid als gewoon fietsen als je er wat meer kilometers mee aflegt. Het feit dat elektrische fietsers gemiddeld 7 jaar ouder zijn dan gewone fietsers, vaker een wagen hebben en een hogere BMI, versterkt de potentiële gezondheidswinsten nog.

    Betere fietsinfrastructuur nodig

    Toch is er ook een keerzijde. Ruim 1 op 4 van de 65-plussers die elektrisch fietsen zijn al eens gevallen. Een slecht, oneffen of glad wegdek blijken de meest aangegeven oorzaken. Oudere gebruikers van de elektrische fiets hebben ook moeite met het op- of afstappen, en ondervinden soms moeilijkheden bij obstakels zoals paaltjes. Het illustreert de nood aan een betere en veilige fietsinfrastructuur in Vlaanderen en Brussel én aan fietscursussen om het elektrisch verkeer in veilige banen te leiden.