Voeding

Gezonde en milieuverantwoorde voeding

Secundair onderwijs

Eerste graad

Eindtermen

BC 7.7      De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.13      De leerlingen verklaren de impact van globale uitdagingen van duurzame ontwikkeling op het lokale niveau. (transversaal) (1ste graad, A en B stroom)
DZH 11.1      De leerlingen beargumenteren hun keuzegedrag bij aankopen rekening houdend met hun behoeften en beïnvloedende factoren. (1ste graad, A en B stroom)

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren leggen het duurzaamheidsconcept voedselverlies uit
  • Jongeren identificeren hoeveel voedsel we verspillen en waar/wanneer vooral (in het productieproces, bij aankoop, voor, tijdens, na consumptie)
  • Jongeren kunnen drie vormen van voedselafval en dus voedselverlies onderscheiden (te vermijden, mogelijks te vermijden en onvermijdbaar voedselafval)

    Vaardigheden & attitudes

    • Jongeren stellen het vermijden van voedselverlies als een prioriteit

      Materialen en methodieken