Voeding

Bewaren van voedsel en voedselveiligheid

Secundair onderwijs

Eerste graad

Eindtermen

LG&EGZ 1.1      De leerlingen verklaren het belang van een gezonde levensstijl (A- en B-stroom).
LG&EGZ 1.2      De leerlingen stellen gezondheidsbevorderend gedrag binnen de schoolse context vanuit inzicht in het belang van preventie en mogelijke risicofactoren. (1ste graad, A- en B-stroom)
LG&EGZ 1.14      De leerlingen handelen veilig in een schoolse context (transversaal) (1ste graad, A en B stroom).

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren formuleren waarom en hoe voedselbederf optreedt
  • Jongeren lijsten een aantal tips op om voedselbederf te voorkomen (link duurzaamheid)

Vaardigheden & attitudes

  • Jongeren kunnen hygiënisch werken
  • Jongeren kunnen voedselbederf herkennen op basis van reuk en uiterlijk (vb. rot ei, bol blik)
  • Jongeren kunnen enkele tips toepassen om voedselbederf te voorkomen (link duurzaamheid)