Schoolomgeving en publieke ruimte | 3de graad SO
Bewegen en minder zitten
Ruimtelijk bewustzijn
Secundair onderwijs
Derde graad
Eindtermen
SP 18 De leerlingen kunnen zich informeren over organisaties en netwerken, die bijdragen tot het aanbod van sport- en bewegingssituaties voor verschillende doelgroepen (3e graad, ASO).
AAR 15 De leerlingen kunnen aan de hand van verschillende informatiebronnen aardrijkskundige informatie over de belangrijkste natuurlijke en menselijke kenmerken van een gebied opzoeken en creatief verwerken (2de graad, ASO/KSO/TSO).
AAR 18 De leerlingen kunnen een standplaats op aarde bepalen door middel van beschikbare, hedendaagse technieken en methodes (3e graad, ASO).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren beseffen dat steden in de toekomst zullen uitbreiden, ‘verdichten’ en bijgevolg een effect hebben op beweeg - en zitgedrag.
- Jongeren begrijpen dat een mix van functies (werken, winkels, ontspanning), een hoge woondensiteit en een goed netwerk van straten samen bijdragen tot meer actieve verplaatsing in de publieke ruimte.
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren kunnen aangeven wat het voordeel is van een bewegingsvriendelijke publieke ruimte voor de gezondheid en het klimaat.
- Jongeren engageren zich voor thema’s (bv. autoluwe stadcentra, aanleg recreatieve parken, beweegvriendelijke school) die de beweegkansen in hun omgeving verhogen.