Schoolomgeving en publieke ruimte | 2de graad LaO
Bewegen en minder zitten
Ruimtelijk bewustzijn
Lager onderwijs
Tweede graad
Eindtermen
MM 4.2 De leerlingen kunnen aan de hand van een kaart de afstand tussen twee plaatsen in Vlaanderen berekenen en beschrijven.
MM 4.1 De leerlingen kunnen aan elkaar een te volgen weg tussen twee plaatsen in de eigen gemeente of stad beschrijven. Ze kunnen deze reisweg ook aanduiden op een plattegrond.
MM 4.10 De leerlingen kunnen hun eigen streek en twee andere streken in België situeren op een kaart en de relatie beschrijven tussen de omgeving en aspecten van het dagelijks leven van de mensen.
Leerdoelen
Kennis
- Kinderen zijn op de hoogte van beweegactiviteiten tijdens de pauze, middag en na de schooluren.
- Kinderen beseffen dat speelterreintjes in de publieke ruimte de kans bieden om meer te bewegen én zich uit te leven.
- Kinderen omschrijven de kortste, minst gevaarlijke en leukste weg van hun woning tot de school.
Vaardigheden en attitudes
- Kinderen nemen deel aan beweegactiviteiten die de school organiseert (bv. dans, toneel enz.).
Materialen en methodieken
- Ondersteuning scholen en gemeenten
- Een veilige schoolomgeving
- Mooimakers - aan de slag!
- Schoolroutekaart
- Creatieve speelplaatswerking
- Picto-play1.0.
- Breng je sportclub naar school
- Bewegingsmomenten thuis
- Sportsnack
- Omgevingsinterventies
- Vervang ongezond door gezond
- Knelpunten en oplossingen mobiliteit - ruimtelijke omgeving