Schoolomgeving en publieke ruimte | 1ste graad SO
Bewegen en minder zitten
Ruimtelijk bewustzijn
Secundair onderwijs
Eerste graad
Eindtermen
BC 7.8 De leerlingen participeren actief in schoolse situaties, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen (transversaal - attitudinaal) (1ste graad A- en B-stroom).
BC 7.10 De leerlingen onderscheiden inspraak, participatie en besluitvorming in schoolse situaties, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen (transversaal) (1ste graad A- en B- stroom).
RB 9.2 De leerlingen beschrijven kenmerken van landschapsvormende lagen (1ste graad, A- en B-stroom).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren brengen zwakke en sterke punten van de schoolomgeving en publieke ruimte in kaart en sommen voorstellen op om deze te verbeteren.
- Jongeren verklaren welke (natuurlijke) omgevingsfactoren een invloed kunnen hebben op zitten en bewegen (bv. heuvellandschap).
- Jongeren zijn op de hoogte van inschrijvingsmogelijkheden voor beweeg - en sportactiviteiten voor, tijdens en na de schooluren (binnen en buiten de school).
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren analyseren de invloed van kenmerken van de eigen woonbuurt op hun beweeg - en zitgedrag.
- Jongeren participeren in werkgroepen (bv. leerlingenraad) om mee inspraak te hebben over de inrichting van de klas - en schoolomgeving.