Milieu en mobiliteit | 3de graad SO
Bewegen en minder zitten
Duurzaam bewegen en minder zitten
Secundair onderwijs
Derde graad
Eindtermen
AAR 12 De leerlingen kunnen stad, platteland, verstedelijking en mobiliteit morfologisch en functioneel typeren en verklaren (ASO).
AAR 13 De leerlingen kunnen met voorbeelden het belang van instrumenten van ruimtelijke planning en van milieubeleid toelichten (3de graad, ASO).
AAR 27 De leerlingen zijn kritisch tegenover aangeboden informatie zoals die m.b.t. ontwikkelings-, welvaarts- en milieuproblemen (3de graad, ASO).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren beseffen dat de keuze voor actieve of passieve verplaatsingen mee beïnvloed wordt door planning en inrichting van de schoolomgeving en publieke omgeving.
- Jongeren bespreken mobiliteitsthema’s (bv. salariswagens, elektrische en zelfrijdende voertuigen …) en hun impact op gezondheid, beweging, zitten en het milieu.
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren analyseren de schoolomgeving en publieke ruimte en sommen verschillende oplossingen en acties op om actieve verplaatsing aan te moedigen.
- Jongeren discussiëren over de ingebakken vrijheidscultuur van populaire passieve vervoersmiddelen en kunnen motiveren dat andere alternatieven meer vrijheid bevorderen (bv. trein nemen i.p.v. uren in de file te staan).