Maatschappelijke thema’s en solidariteit | 1ste graad SO
Bewegen en minder zitten
Burgerschapscompetentie
Secundair onderwijs
Eerste graad
Eindtermen
LG&EGZ 1.16 De leerlingen uiten hun gevoelens respectvol (transversaal - attitudinaal) (1ste graad, A- en B- stroom).
BC 7.9 De leerlingen illustreren het belang van individuele en gezamenlijke acties en engagement voor de samenleving (transversaal) (1ste graad, A- en B- stroom).
BC/DZH 7.13 De leerlingen verklaren de impact van globale uitdagingen van duurzame ontwikkeling op het lokale niveau (transversaal) (A- en B- stroom).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren begrijpen dat zich groeperen en samen buiten bewegen ook een positief middel kan zijn om beleidsmakers te overtuigen.
- Jongeren geven voorbeelden van (inter)nationale organisaties die ernaar streven om het welzijn en/of de vrede in de wereld te bevorderen en zo mee bij te dragen aan o.a. meer beweegkansen voor mensen.
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren dragen zorg voor anderen d.m.v. beweging of actieve verplaatsing (bv. boodschappen doen voor ouderen).