Kritisch omgaan met media, bewegen en minder zitten | 2de graad SO
Bewegen en minder zitten
Meer bewegen en minder zitten in een digitaal tijdperk
Secundair onderwijs
Tweede graad
Eindtermen
VOET LL 3 De leerlingen kunnen uit gegeven informatiebronnen en -kanalen kritisch kiezen en deze raadplegen met het oog op te bereiken doelen.
HW I&C 12 De leerlingen kunnen aantonen dat hedendaagse communicatiemiddelen de aard van de communicatie beïnvloeden (2de graad, ASO).
HW I&C 14 De leerlingen kunnen illustreren dat reclame een eigen vorm van communicatie hanteert.
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren begrijpen dat de druk om er goed uit te zien (bv. een gespierd lichaam) door sociale media alleen maar gegroeid is.
- Jongeren duiden hoe ideale lichaamsbeelden via sociale media een invloed kunnen hebben op het emotionele welzijn van een persoon (bv. lager zelfbeeld, minder zelfvertrouwen).
- Jongeren verklaren de rol van sociale media m.b.t. wat ze te weten komen over de wereld (bv. trends die een invloed hebben op het zit- en beweeggedrag).
- Jongeren verklaren hoe sociale media en apps gezondheidsgegevens kunnen opvragen en met welke doeleinden.
- Jongeren geven vanuit sociale media voorbeelden aan welke stereotypen en vooroordelen voorkomen en welk effect die hebben op het zit- en beweeggedrag (bv. populaire mannensport).
Materialen en methodieken
- Reclamevormen
- Pretchat
- Sociale media op school
- Het privacy abc
- Games in de klas
- Lespakket reclamewijsheid secundair
- Lessuggesties schoonheidsideaal
- Schoonheidsideaal activiteiten
- Extra materiaal schoonheidsideaal voor de leerkracht
- Werkmap lichaamsbeeld
- Werkmap schoonheidsideaal
- Werkmap zelfwaardering
- Lessuggesties zelfwaardering
- Werkmap zelfbeeld
- Lessuggesties zelfbeeld
- Werkmap reclame
- Reclamewijs!