Kritisch omgaan met media, bewegen en minder zitten | 1ste graad SO
Bewegen en minder zitten
Meer bewegen en minder zitten in een digitaal tijdperk
Secundair onderwijs
Eerste graad
Eindtermen
DCM 4.5 De leerlingen lichten de invloed van digitale en niet-digitale media op mens en samenleving toe. (transversaal) (1ste graad, A- en B-stroom)
DC&M 4.6 De leerlingen passen aangereikte regels van de digitale wereld toe (transversaal) (1ste graad1 A- en B-stroom).
DCM 4.7 De leerlingen evalueren de mogelijkheden en risico’s van eigen en andermans mediagedrag. (transversaal) (1ste graad, A- en B-stroom)
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren beseffen dat goede verkoopcijfers de hoofddoelstellingen zijn van reclame, onafhankelijk van het feit of het product een positief of negatief effect heeft op de gezondheid.
- Jongeren onderscheiden gemanipuleerde afbeeldingen, filmpjes en reclame op sociale media – die ontwikkeld zijn in functie van een bepaald schoonheidsideaal - van realistische media.
- Jongeren illustreren via voorbeelden dat reclame vaak ongezonde producten in een goed daglicht plaatsen.
- Jongeren herkennen betrouwbare apps om het lang stilzitten te beperken/onderbreken en om meer te bewegen.
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren nemen een kritische en weerbare houding aan ten aanzien van reclame voor producten die lang stilzitten in de hand werken.
- Jongeren waken over welke persoonsgegevens ze online wel of niet willen delen (bv. persoonlijke gegevens voor een loop- of fietsapp).
Materialen en methodieken
- Pretchat
- Sociale media op school
- Het privacy abc
- Games in de klas
- Lespakket reclamewijsheid secundair
- Lessuggesties schoonheidsideaal
- Schoonheidsideaal activiteiten
- Extra materiaal schoonheidsideaal voor de leerkracht
- Werkmap lichaamsbeeld
- Werkmap schoonheidsideaal
- Werkmap zelfwaardering
- Lessuggesties zelfwaardering
- Werkmap zelfbeeld
- Lessuggesties zelfbeeld
- Werkmap reclame
- Reclamewijs!