Voeding

Gezonde en milieuverantwoorde voeding

Secundair onderwijs

Derde graad

Eindtermen

BC 7.7      De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.11      De leerlingen hanteren aangereikte strategieën om vormen van inspraak, participatie en besluitvorming toe te passen, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen. (2de graad – A stroom, B stroom)BC 7.18 De leerlingen beschrijven concrete situaties met betrekking tot mensenrechten. (2de graad – B stroom)
BC 7.9      De leerlingen zijn bereid om zich te engageren in de samenleving. (attitudinaal) (3de graad – A stroom, B stroom)

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren leggen uit welke omgevingsfactoren van invloed zijn op het eetpatroon
  • Jongeren schetsen dat kleine en haalbare verbeteringen in hun eetpatroon beter vol te houden zijn dan drastische veranderingen

    Vaardigheden & attitudes

    • Jongeren zijn gericht op variatie binnen het eigen voedingspatroon
    • Jongeren kunnen verantwoorde en geïnformeerde voedselkeuzes maken
    • Jongeren kunnen een persoonlijk plan maken om gezond te eten (vb. opstellen van een eigen weekmenu, eigen doelen om fruit en groenten te eten, …)
    • Jongeren kunnen oplossingen bedenken om te anticiperen op moeilijkheden of zaken die hen verhinderen gezonder te eten
    • Jongeren herkennen een obesogene omgeving en kunnen aangeven wat de factoren zijn die hiertoe leiden