Voeding

Gezonde en milieuverantwoorde voeding

Secundair onderwijs

Eerste graad

Eindtermen

BC 7.7      De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten (transversaal).
BC 7.13      De leerlingen verklaren de impact van globale uitdagingen van duurzame ontwikkeling op het lokale niveau. (transversaal) (1ste graad, A en B stroom)
DZH 11.1      De leerlingen beargumenteren hun keuzegedrag bij aankopen rekening houdend met hun behoeften en beïnvloedende factoren. (1ste graad, A en B stroom)

Leerdoelen

Kennis

  • Jongeren kennen de tips bij de voedingsdriehoek die aangeven hoe je het best eet:
    • Varieer en zoek alternatieven
    • Eet op vaste tijdstippen en samen met anderen
    • Eet bewust en met mate
    • Pas je omgeving aan
    • Werk stapsgewijs
    • Geniet van wat je eet!

    Vaardigheden & attitudes

    • Jongeren kunnen de vergelijking tussen de aanbevelingen/basisregels en hun eetgewoonten maken en hierover kritisch reflecteren
    • Jongeren motiveren waarom variatie binnen één voedingsgroep belangrijk is
    • Jongeren snacken niet de ganse dag door
    • Jongeren kunnen aangeven hoe frequent verschillende voedingsmiddelen het best worden gegeten
    • Jongeren leggen uit waarom je bepaalde voedingsmiddelen elke dag mag eten en andere (beter) niet