Voeding

Gezonde en milieuverantwoorde voeding

Lager onderwijs

Eerste graad

Eindtermen

ET WT 1.7      Leerlingen kunnen de wet van eten en gegeten worden illustreren aan de hand van minstens twee met elkaar verbonden voedselketens
ET WT 1.8      De leerlingen kunnen de functie van belangrijke organen die betrokken zijn bij ademhaling, spijsvertering en bloedsomloop in het menselijk lichaam verwoorden op een eenvoudige wijze.
ET WT 1.19      De leerlingen beseffen dat het nemen van voorzorgen de kans op ziekten en ongevallen vermindert.

Leerdoelen

Kennis

  • Kinderen vertellen met eigen woorden dat voedsel nodig is om te groeien en om actief en gezond te zijn
  • Kinderen identificeren met behulp van de voedingsdriehoek voedingsmiddelen die goed zijn voor de gezondheid (vb. groenten, fruit)
  • Kinderen identificeren met behulp van de voedingsdriehoek welke voedingsmiddelen minder goed zijn voor de gezondheid (vb. rood vlees)
  • Kinderen identificeren met behulp van de voedingsdriehoek het verschil tussen eten dat we nodig hebben om te voeden en eten dat we niet nodig hebben en eigenlijk enkel om te vullen is (vb. snoep en chips)
  • Kinderen identificeren met behulp van de voedingsdriehoek voedingsmiddelen voor de verschillende maaltijden
  • Kinderen geven aan dat het belangrijk is om voldoende water te drinken doorheen de dag

    Vaardigheden & attitudes

    • Kinderen beschrijven welke dranken en voeding ze zelf drinken en eten op school en thuis
    • Kinderen identificeren wat hun familieleden en vrienden eten en drinken
    • Kinderen kunnen kiezen tussen verschillende soorten groenten en fruit

      Materialen en methodieken