Culturele context en diversiteit | 1ste graad SO
Bewegen en minder zitten
Burgerschapscompetentie
Secundair onderwijs
Eerste graad
Eindtermen
BC 7.2 De leerlingen gaan respectvol en constructief om met individuen en groepen in een diverse samenleving (transversaal - attitudinaal) (eerste graad A-en B-stroom).
BC 7.3 De leerlingen hanteren strategieën om respectvol en constructief om te gaan met individuen en groepen in een diverse samenleving (transversaal) (1ste A- en B-stroom).
BC 7.4 De leerlingen lichten de mechanismen van vooroordelen, stereotypering, machtsmisbruik en groepsdruk toe (transversaal) (1ste A- en B-stroom).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren onderzoeken de betekenis van verschillende beweeggewoontes voor gelegenheden binnen verschillende culturen (bv. geboorte, trouw, begrafenis).
- Jongeren herkennen discriminatie, stereotypen en vooroordelen rond zit- (, rust-) -en beweeggewoonten en keuren dit gedrag af (bv. stereotypen: voetbal is voor mannen, mensen met overgewicht zijn lui).
- Jongeren verklaren waarom beweging (inclusief sport) mensen samenbrengt, ongeacht hun achtergrond.
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren komen in contact met andere beweeggewoontes van andere culturen.