Verslavende middelen

Drugs

Lager onderwijs

Derde graad

Eindtermen

WT-1.17      Ongezonde levensgewoonten in verband kunnen brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam.
SV–1.6      Kritisch zijn en hun eigen mening kunnen formuleren.
WO–3.3      In concrete situaties voldoende zelfvertrouwen tonen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen.

Waar streef je naar bij je leerlingen? 

Het is niet zinvol om met deze leerlingen in klasverband rond cannabis en andere illegale drugs te werken. Wat kan je dan wel doen? Versterken van de sociale vaardigheden en de vaardigheden die kinderen nodig hebben om gezonde keuzes te maken.

Een woordje uitleg

Op het einde van het lager onderwijs staan kinderen vaak op een kantelpunt in hun leven: ze gaan naar een nieuwe school, maken nieuwe vrienden, … Ze zijn met andere woorden extra kwetsbaar. Om hun voor te bereiden op deze nieuwe fase, kan je in eerste instantie werken rond algemene (sociale) vaardigheden. Illegale drugs maken voor de meeste leerlingen geen deel uit van de leefwereld, en is dus voor preventie geen topic. Dat geldt ook voor lachgas en andere vluchtige snuifmiddelen.

Lees meer in de pdf van de leerlijn ‘verslavingspreventie in het onderwijs’.