Boodschappen doen & etiketten lezen | 2de graad SO
Voeding
Consumentenaspecten
Secundair onderwijs
Tweede graad
Eindtermen
ET NW 3 Leerlingen kunnen productetiketten interpreteren en veilig en verantwoord omgaan met stoffen (2de graad – A-stroom)
VOET 12 Leerlingen zijn bekwaam om alternatieven af te wegen en een bewuste keuze te maken (A- en B-stroom).
VOET C1-10 Leerlingen participeren in het gezondheids- en veiligheidsbeleid op school (A-stroom, B-stroom)
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren formuleren dat wanneer ze boodschappen doen ze aandacht moeten hebben voor de prijs/kwaliteitsverhouding van een product door rekening te houden met de versheid, smaak, herkomst
- Jongeren kunnen de prijs en kwaliteit van verse producten vergelijken met kant- en klare producten
- Jongeren weten wat claims op etiketten zijn
- Jongeren weten wat keurmerken zijn
Vaardigheden & attitudes
- Jongeren geven aan hoe ze een boodschappenlijst moeten opstellen
- Jongeren geven aan hoe ze moeten berekenen hoeveel ze nodig hebben als ze een boodschappenlijst opstellen en kunnen zo ook voedselverspilling tegen gaan door niet te veel te kopen/ te bereiden (link duurzaamheid)
- Jongeren leren omgaan met (zak)geld om het evenwichtig te besteden aan basisvoeding (groente, fruit) en suiker-, zout, of vetrijke snacks
- Jongeren herkennen keurmerken