Actieve en fitte levensstijl | 2de graad SO
Bewegen en minder zitten
Minder zitten, meer bewegen en de bewegingsdriehoek
Secundair onderwijs
Tweede graad
Eindtermen
HW 17 De leerlingen kunnen beschrijven hoe onder de invloed van een wijzigende context de perceptie van gedragingen kan veranderen (2de graad, ASO).
LO 18 De leerlingen kunnen het belang van het regelmatig leveren van fysieke inspanningen aangeven met het oog op gezondheid (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
LO 19 De leerlingen kunnen voor zichzelf wijzigingen in fitheid aangeven (2de graad, ASO/KSO/TSO/BSO).
Leerdoelen
Kennis
- Jongeren zijn zich bewust dat kracht, lenigheid, uithouding, snelheid, coördinatie en evenwicht bijdragen tot een fitte levensstijl (KLUSCE).
- Jongeren kennen het verschil tussen de gezondheidsaanbeveling voor spieren en botten, en overdaad (bv. bodybuilding).
Vaardigheden en attitudes
- Jongeren houden vorderingen in een beweegplan bij (bv. dagboek, gezondheidsapp).
- Jongeren zoeken en gebruiken betrouwbare informatie over gezond bewegen en zitten.
- Jongeren vinden alternatieven voor mogelijke hindernissen in functie van een gezonde mix van zitten, staan en bewegen binnen de vier contexten (in de thuisomgeving, als verplaatsingen, op school en in de vrije tijd).