Actief buiten bewegen, in de natuur | 3de graad LaO
Bewegen en minder zitten
Duurzaam bewegen en minder zitten
Lager onderwijs
Derde graad
Eindtermen
ET WT 1.23 Leerlingen tonen zich in hun gedrag bereid om in de eigen klas en school zorgvuldig om te gaan met afval, energie,
papier, voedsel en water.
ET WT 1.24 Leerlingen kunnen met concrete voorbeelden uit hun omgeving illustreren hoe mensen op positieve, maar ook op
negatieve wijze omgaan met het milieu.
ET WT 1.26 Leerlingen tonen respect en zorg voor de natuur vanuit het besef dat de mens voor zijn levensbehoeften afhankelijk is
van het natuurlijk leefmilieu.
Leerdoelen
Kennis
- Kinderen sommen beweegactiviteiten, inclusief sporten, op die ze in de natuur, alleen of samen met anderen kunnen beoefenen.
- Kinderen beseffen dat ze door bewegen of spelen de natuur kunnen schaden, in stand houden of bevorderen.
Vaardigheden en attitudes
- Kinderen ervaren door outdoor learning dat ze zelfstandig (of samen met anderen) problemen kunnen oplossen en beslissingen kunnen nemen.
- Kinderen ervaren zorg voor de natuur en (samen) bewegen (bv. afval verzamelen in het bos, bomen planten).
- Kinderen vinden een gezonde balans tussen opzoekwerk op digitale bronnen (beeldscherm) en het bewegend opzoeken/ontdekken in de buitenwereld.
Materialen en methodieken
- Filmpje: werken in de moestuin
- Quizen met pienter de Kraai
- Afvalpad op de school
- Herfstkubb
- De 10 uitdagingen van de buitenspeelheld
- Week van het bos
- Buitenlesdag - goodplanet
- Buitenlesdag - MOS: duurzame scholen, straffe scholen
- De boom in!
- Natuur, bos en spel
- Handleiding en lesideeën voor outdoor learning
- Handleiding moestuin opstarten op school