Betekenis 4x
We betekenen iets voor anderen

Wat is een Warme William?

Bied eens een oor aan

De leerlingen leren

  • ... reflecteren over wat ze voor anderen (kunnen) betekenen.

  • ... klasgenoten ondersteunen.

  • ... zich vrijwillig inzetten voor anderen.

Duiding

Met de methodiek ‘Wie is een Warme William?’ staan de leerlingen stil bij de eigenschappen van een Warme William: iemand die er voor je is, iemand die in je gelooft en een luisterend oor biedt.

Door hierover te reflecteren, ontdekken de leerlingen wie hun Warme William is en hoe zij zelf een luisterend oor kunnen bieden. Zo leren ze hoe ze iets kunnen betekenen voor anderen: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Surfen (maar niet op de zee)

Laat de leerlingen surfen naar de website www.warmewilliam.be. Vraag hen te zoeken wat de betekenis is van een ‘Warme William’.

Overloop klassikaal de antwoorden en schrijf enkele kernwoorden op het bord. Licht vervolgens kort toe: een Warme William is iemand die écht naar je luistert: een vriend(in), ouder, leerkracht, ... Het is iemand die je uitnodigt om te vertellen wat er scheelt.

2

Cartoons met luistertips

Verdeel de klas in groepjes van 4 leerlingen. Leg de cartoons (zie bijlage p30-33) op tafel.

Geef elk groepje de opdracht om op basis van de cartoons de luistertips van Warme William te achterhalen. Geef ze even de tijd om tips te verwoorden. Deel na enkele minuten het blad met de titels (zie bijlage p29) uit. Dit helpt hen op weg om te achterhalen waar de cartoon nu écht over gaat. Laat de leerlingen opnieuw even nadenken welke titel bij welke cartoon hoort.

Tip: je kan er een race van maken als je leerlingen ware competitiebeesten zijn.

3

Een woordje uitleg

Op de website www.warmewilliam.be/tips vind je een uitleg bij elke tip. Vraag aan elk groepje om één of meerdere tips uit te leggen aan de rest van de klas.

Voorzie na elke voorstelling een moment om na te bespreken:

  • Pas jij deze tip al toe? Waarom wel of niet?

  • Heb je al ervaren dat mensen deze tip niet volgen? Welk gevoel gaf dit je?

  • Vind je dit een belangrijke tip?

4

Wie is jouw Warme William?

Sluit deze methodiek af door aan de leerlingen te vragen wie hun grootste Warme William is. Geef hen de opdracht om deze persoon vanavond een berichtje te sturen, een knuffel te geven of eens te bellen. Gewoon, zomaar! Of om even te luisteren natuurlijk! ;)

Varianten en verwanten: Warme William Luisterkamer

Met een Warme William kan je praten over wat je dwars zit. Soms is het echter moeilijk om een geschikte plek te vinden om te praten. De Luisterkamer van Warme William is een mogelijke oplossing. Hoe je dit vormgeeft, lees je hier.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op een oefening uit het lespakket van Warme William voor het secundair onderwijs