Belangrijk 4x
We ontdekken wat iedereen belangrijk vindt

Toverstokje

Hocus Pocus pas!

De leerlingen leren

  • ... op zoek gaan naar wat ze zelf belangrijk vinden (in het leven).
  • … reflecteren over wat ze waardevol en betekenisvol vinden.
  • … uitdrukken wat ze waardevol en betekenisvol vinden.

Duiding

Met de methodiek ‘Toverstokje’ ontdekken leerlingen wat ze écht belangrijk vinden: wat zit er achter hun wens? Waarom willen ze dit?

Zo leren ze zichzelf stapje voor stapje (of toverstokje voor toverstokje ;)) beter kennen. Een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

max 15 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Maak een toverstokje

Laat je creatieve ‘ik’ naar boven komen en knutsel een toverstokje voor de klas. Of neem een verfborstel waarvan je de kwast in je hand verbergt.

Tip: je kan ook samen met je leerlingen een toverstokje maken. Of voorzie dit als huiswerkopdracht.

2

Simsalabim!

Ga met de leerlingen in een kring zitten en introduceer het toverstokje.

Geef het stokje rond en laat de leerlingen enkele (zelfverzonnen) toverspreuken opzeggen. Vertel hen dat het toverstokje enkel werkt als ze er ook een toverbeweging bij doen (bijvoorbeeld een zwierige handbeweging, een draai, …). Laat iedereen zijn/haar eigen beweging wat oefenen.

3

Een wens

Vertel hen dat ze met dit toverstokje één wens mogen doen: iets wat ze dit jaar graag willen doen of bereiken. Natuurlijk kan de toverstok pas zijn werk doen wanneer ze hem gebruiken in combinatie met de spreuk en toverachtige beweging.

Het gaat dus als volgt: “Hocus Pocus, ik wens dat ik dit jaar …”.
Help de leerlingen op weg met enkele voorbeelden. Ik wens dat ik dit jaar…

  • ... een goed rapport heb.
  • … een huisdier ga krijgen.
  • … goed zal voetballen
  • ...

Tip: pas de termijn van de wens (vb. 1 jaar, 1 maand, 1 week, …) aan aan de mogelijkheden van je leerlingen: wat kunnen ze zich verbeelden? Waar kunnen ze naartoe werken?

4

Tover in het rond

Geef het toverstokje rond in de kring en laat de leerlingen één voor één aan het woord. Stel extra vragen ter verduidelijking van hun wens, bijvoorbeeld:

  • Waarom wens jij dit?
  • Wat zit er achter je wens?
  • Wat zegt je wens over wat je belangrijk of waardevol vindt in het leven?
5

Een vaste plek voor het toverstokje

Geef het toverstokje een vaste plek in het klaslokaal. Vraag de leerlingen regelmatig hoe het gaat met hun wensen:

  • Kennen ze hun wens nog?
  • Hebben ze nog steeds dezelfde wens? Of wensen ze iets nieuws?

In 't kort

In deze video -opgenomen in kader van Expeditie Geluk- legt Ketnet-wrapper Sien de opdracht voor jullie uit!

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op de oefening ‘Toverstokje’ uit de publicatie ‘5 minuten geluk’: https://www.onderwijsmaakjesamen.nl/uploads/2018/08/5-minuten-focus-downloads.pdf