Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We zijn vindingrijk

Positief petje

Zet die pet eens achterstevoren op

De leerlingen leren

  • ... flexibel zijn en zich aanpassen aan veranderlijke situaties.

  • … vindingrijk en oplossingsgericht omgaan met (dagdagelijkse) situaties.

  • … kijken vanuit mogelijkheden, en niet vanuit beperkingen.

Duiding

Met de methodiek ‘Positief petje’ geef je zeurpieten in de klas geen schijn van kans: leerlingen moeten het positieve petje opzetten en speuren naar de positieve kanten en de mogelijkheden, zelfs in moeilijke situaties.

Dat is belangrijk, want door enkel op het negatieve te focussen, blijven leerlingen vaak vasthangen in dat negatieve denken. Het wordt dan heel erg moeilijk om tot oplossingen te komen.

Met deze oefening leren je leerlingen om te denken vanuit mogelijkheden en niet vanuit beperkingen: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

max 15 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Versier de pet

Ga op zoek naar een (oude) pet en breng 2 duidelijke symbolen aan:

  • Op de voorzijde teken je een negatieve smiley

  • Op de achterzijde een lachende smiley

Tip: als je er ruimte voor hebt in de les, kan je dit uiteraard ook samen met enkele leerlingen doen.

Introduceer vervolgens de gepimpte pet in de klas en leg uit dat de voorkant van de pet staat voor negatief denken, zeuren en enkel naar de slechte kant kijken. De achterkant, daarentegen, staat voor een positieve blik, die focust op kansen en mogelijkheden.

2

Bedenkt scenario’s

Sta samen met je klas stil bij verschillende scenario’s waarop jullie ‘de pet’ kunnen toepassen. Hier alvast enkele opties:

  • Het regent.

  • De zon schijnt.

  • Je hebt je verslapen.

  • Je bent verdrietig.

  • Je bent boos.

  • Je bent je muts ergens kwijtgespeeld.

Laat de klas een scenario kiezen.

3

Laat de pet rondgaan

Iedere leerling mag nu om beurten de pet opzetten. Als ze de pet op hebben, mogen ze antwoorden. De andere leerlingen luisteren.

Eerst zetten ze de pet normaal op en antwoorden ze op volgende vraag: welke negatieve gedachte kan je bedenken? Nadien zetten ze de pet achterstevoren op en antwoorden ze op deze vraag: welke positieve gedachte kan je bedenken? Welke kans zie je?

Ga het rijtje af.

Tip: je kan er ook voor kiezen om per leerling een ander scenario voor te leggen.

4

Bespreek na

Hou nadien een klasgesprek met alle leerlingen. Stel volgende vragen:

  • Hoe voelde de oefening voor de leerlingen?

  • Merkten ze een verschil in hun gemoed bij de twee kanten van de pet?

  • Welke pet zetten ze zelf het vaakst op?

Concludeer samen dat het kan helpen om het positieve petje op te zetten als je een tegenslag hebt of er een obstakel op je pad komt. Merk je op dat je negatieve petje op staat? Probeer die dan te switchen naar de andere kant. Grote kans dat je hier verder mee geraakt!

5

Hang het petje aan de haak

Hang het petje op een centrale plaats in de klas en verwijs regelmatig naar de pet, zeker op momenten waarop leerlingen vastzitten in negatief denken. Laat hen de twee denkstijlen dan nog eens actief uitproberen.

Varianten en verwanten

Uiteraard hoeft het geen pet te zijn! Een zwarte en een roze zonnebril, een rode en een groene bal … werken evengoed.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op een oefening uit de bundel ‘Levensles: Geluk’ van Brightvibes via happinesslesson.com.