Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We pakken ook het moeilijke aan

Je stress de baas

Kom even helemaal tot rust

De leerlingen leren

  • ... negatieve emoties en stress (h)erkennen en kaderen.

  • ... een gepaste strategie kiezen bij negatieve emoties en stress.

  • ... negatieve emoties en stress aanpakken.

Duiding

Met de methodiek ‘Je stress de baas’ leren we de leerlingen het principe van de buikademhaling aan. Met deze techniek daalt hun stressniveau in no time.

Handig, toch? Want moeilijke momenten en spanning horen erbij. In de klas kan dat gaan over stress voor toetsen of examens, spanning rond een bepaalde ruzie of gewoon algehele opwinding over een fijne uitstap die eraan zit te komen. En voor wie nu al begint te steigeren: hier zijn wierook noch yogamatjes voor nodig (mág wel, hoor!).

Door leerlingen strategieën aan te leren om om te gaan met stressvolle en moeilijke momenten, zijn ze beter gewapend tegen de oranje bollen (van de geluksdriehoek)die op hun pad komen gerold. Zo leren ze negatieve emoties en stress aanpakken: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

max 15 min

Aard

beleven

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Stressniveau

Stress over een moeilijke toets, spanningen rond een bepaalde gebeurtenis of algehele opwinding over een fijne uitstap die eraan zit te komen, … Het stressniveau kan plots de hoogte in gaan.

Stel de leerlingen volgende vragen:

  • Wanneer ervaar jij stress? Was je deze week/vandaag al gestresst?

  • Hoe voel je aan je lichaam dat je stress hebt? Wat doet je hart? Wat doen je spieren? Wat voel je in je maag? Wat doet je ademhaling?

  • Wat doe je dan om jezelf te kalmeren? Hoe probeer je het stressniveau te doen dalen?

2

Het lichaam kalmeren

Een snelle, efficiënte manier om je stress in een bepaalde situatie onder controle te krijgen is ‘deep breathing’. Deze ademhalingstechniek zorgt ervoor dat je lichaam (en geest) terug kalm worden, zodat je terug logisch kan nadenken en de juiste beslissingen kan nemen.

Jullie gaan er vandaag eentje uitproberen.

Tip: de ademhaling die je wil aanleren is een diepe buikademhaling (geen oppervlakkige borstademhaling). Als ze inademen moet hun buik uitzetten, als ze uitademen moet hun buik samentrekken. Een korte demonstratievideo vind je hier.

3

Buikademhaling

Niet elke buikademhalingsoefening is voor iedereen weggelegd. Bekijk dus eerst even wat werkt voor jouw klas. In de bijlage vind je onze favorieten.

Tip: start met een simpele oefening en bouw geleidelijk aan op.

4

Check in

Pols bij je klas hoe de oefening is verlopen:

  • Hoe was het voor de klas?

  • Wat merkten ze op? Wat voelden ze?

  • Hoe zit het met de (eventuele) spanning?

  • Is het voor herhaling vatbaar?

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier