Motivatie 4x
We gaan voor onze doelen

'Ideale situatie'-tekening

Maak die dromen waar

De leerlingen leren

  • … haalbare en uitdagende (gezamenlijke en persoonlijke) doelen formuleren.

  • ... ambitieus en vol goesting doorzetten om hun doelen te realiseren.

  • ... hindernissen nemen tijdens het werken aan hun doelen.

Duiding

Met de methodiek ‘Ideale situatie’-tekening krijgen leerlingen zicht op hun dromen en wensen. Op een creatieve manier leren ze hun eigen doelen formuleren en de eerste stapjes zetten om hun doel te bereiken. Zo blijft het niet bij dromen, maar schieten ze ook echt in actie.

Op deze manier leren de leerlingen zich inzetten voor hun eigen persoonlijke doelen: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

creatief

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Dromen mag!

Vertel dat je het deze les gaat hebben over dromen, wensen en doelen: dingen die ze (later) willen bereiken. Geef enkele voorbeelden: je wil zanger worden, je wil verre reizen maken, je wil veel vrienden, je wil dieren verzorgen, ...

Vraag vervolgens aan de leerlingen het volgende: “Sluit je ogen en probeer je droom of wens te visualiseren.” Stel volgende vragen terwijl de leerlingen hun ogen gesloten houden:

  • Waar ben je nu?

  • Met wie ben je er?

  • Wat doe je?

  • Wat kan je?

Geef de leerlingen even de tijd om zich dit goed voor te stellen.

2

Dromen op papier

Deel vervolgens aan de leerlingen een leeg blad uit. En geef de opdracht om te tekenen wat ze net allemaal hebben gezien.

3

Kleine stapjes

Laat de leerlingen niet enkel fantaseren over hun dromen en doelen, maar ook nadenken over stapjes die ze nu al kunnen zetten. Stel klassikaal de vraag: “Welke eerste stapjes kan je nu al zetten om je ideale situatie te bereiken?”

Geef opnieuw enkele voorbeelden. Bijvoorbeeld: je wil later zanger worden? Dan kan je nu al starten met elke maand drie nieuwe liedjes te leren zingen.

Laat hen de eerste stap tekenen op het blad. En hang deze op in het lokaal.

Tip: je kan de tekeningen ook meegeven naar huis en vragen aan de leerlingen om dit met een volwassene uit hun omgeving die belangrijk is voor hen te bespreken.

4

Nagesprek

Koppel na enkele weken klassikaal terug:

  • Wie heeft er nog nagedacht over hun ‘ideale situatie’-tekening?

  • Wie heeft er zijn eerste stapje al kunnen uitvoeren?

  • ...

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op de oefening ‘je ideale situatie’ uit de publicatie Levensles: Geluk, naar het werk van Lyobomirsky, 2008.