Trots 4x
We geloven in onszelf

Happertje Groeikracht

Positiviteit happen

De leerlingen leren

  • ... positief naar zichzelf te kijken.

  • ... hun eigen sterktes te waarderen en in te zetten.

  • … te vertrouwen op hun eigen groeikracht.

Duiding

Met de methodiek ‘Happertje Groeikracht’ laat je leerlingen spelenderwijs reflecteren over hun groeikracht. Ook leren ze groeitaal aan.

Door leerlingen te laten stilstaan bij hun groeikracht, leren ze positief naar zichzelf te kijken en een groeimindset aannemen. Dat is een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

max 15 min

Aard

creatief | reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Happertje vouwen

Deel aan elke leerling het blad met het happertje groeikracht uit.

Geef de opdracht om het happertje te vouwen. Geen idee hoe je daarmee start? Deze wikihow zet jou en je leerlingen op weg.

2

Happen maar

Zijn alle happertjes klaar? Laat de leerlingen kriskras rondlopen door de klas met hun happertje.

Staat een klasgenoot vrij? Dan gaan een leerling erheen en vraagt hij / zij: “Hoeveel happen?”. Stel dat de klasgenoot “5 happen” zegt, dan beweegt de leerling het happertje 5 keer heen en weer.

Vervolgens tonen ze het happertje aan de klasgenoot en stellen ze de vraag: “Welk getal?”. Zegt de klasgenoot “4”, dan mag hij/zij het flapje openen met dit getal erop.

De leerling met het happertje leest voor. Achter sommige flapjes staat een vraag die moet beantwoord worden, soms staat er een opdracht die ze moeten uitvoeren.

Klaar met de eerste klasgenoot? Op naar de volgende!

3

Happertje bij de hand

Geef na afloop van het spel de leerlingen de opdracht om het happertje ergens veilig op te bergen, bijvoorbeeld in hun schoolagenda, hun pennenzak, hun bank, … Op die manier kunnen ze er steeds naar teruggrijpen als ze nood hebben aan wat extra motivatie.

Ook als leerkracht kan jij er makkelijk terug aan refereren:

  • “Weet je nog die keer dat we dat spelletje speelden met het happertje? Wat stond er toen op het flapje? Neem eens een kijkje!”

  • “De toets liep voor sommige leerlingen niet zo vlot, we gaan nog eens samen het spelletje met het happertje doen.”

Varianten en verwanten

Deze werkvorm is gebaseerd op de verwante werkvorm ‘Happertje Groeigericht evalueren na een les’: https://www.webshophettalentenlab.nl/a-56192602/gratis-downloads/happertje-groeigericht-evalueren-na-een-les/#description

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier