Trots 4x
We geloven in onszelf

Fixie of Growie

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

De leerlingen leren

  • ... positief naar zichzelf te kijken.

  • ... hun eigen sterktes te waarderen en in te zetten.

  • … te vertrouwen op hun eigen groeikracht.

Duiding

Met de methodiek ‘Fixie of Growie’ maken de jongeren kennis met de term ‘groeimindset’. Een krachtige term die staat voor het vertrouwen in het eigen kunnen.

De leerlingen ontdekken welke mindset zij standaard hanteren als iets misloopt en krijgen tips hoe ze een groeimindset kunnen hanteren. Zo leren ze te vertrouwen op hun eigen kunnen en groeikracht: dat zijn belangrijke vaardigheden om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Bij wie past deze uitspraak?

Schrijf de uitspraak “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!” op het bord. Laat de leerlingen raden van wie de uitspraak komt.

Het juiste antwoord is Pippi Langkous. Geef tussendoor tips die in de juiste richting wijzen. Bijvoorbeeld: ‘uit je kindertijd’, ‘boek en film’, ‘Astrid Lindgren’, ‘Villa Kakelbont’, ‘meneer Nilsson’, …

Projecteer één van de vele afbeeldingen van Pippi en de uitspraak wanneer de leerlingen het antwoord raden.

2

Groeimindset

Laat de leerlingen met hun buur nadenken welke kenmerken (zoals ‘durf’) ze koppelen aan deze uitspraak. Overloop klassikaal wat werd werd gezegd.

Vraag aan de klas of ze al gehoord hebben van de term ‘groeimindset’? Want, wat de uitspraak van Pippi echt kenmerkt, is die groeimindset.

Laat de leerlingen even opzoeken op internet wat ‘groeimindset’ betekent. Stel volgende vragen:

  • Hoe zou je het omschrijven? (het geloof dat vaardigheden en kennis getraind kunnen worden, uitdagingen durven aangaan, leren uit je fouten, zelfvertrouwen)

  • Wat is het tegenovergestelde? (fixed of vaste mindset)

Kan je het aanleren? (ja!)

3

Fixie of Growie?

Deel de afbeelding (zie bijlage) uit aan elke leerling. Laat hen bij elke stelling omcirkelen wat het meest aanleunt bij hun denkpatroon: de linker- of rechterkolom?

Hebben ze het meeste omcirkeld in de linkerkolom, dan zijn ze momenteel eerder een ‘fixie’. Hebben ze meer omcirkeld in de rechterkolom, dan zijn ze eerder ‘growie’. Maak de balans op: wie is eerder een fixie en wie is eerder een growie? Laat hen hun hand opsteken.

Stel klassikaal enkele vragen:

  • Wat lijkt je het leukst: fixie of growie?

  • Waar bereik je het meest mee: fixie of growie?

  • Zou je van een fixie naar een growie kunnen gaan?

Vertel vervolgens aan de leerlingen dat het belangrijk is om hun eigen gedachtegang te (her)kennen. Zo kunnen ze de opstap maken naar de volgende oefening.

4

Laten we groeien!

Licht toe dat iedereen kan groeien, in de juiste omstandigheden weliswaar. Zo kunnen jullie als klas zoveel mogelijk proberen een groeimindset aan te nemen en elkaar hierin aan te moedigen. Het is dus niet enkel een taak van de leerkracht, maar van eenieder in de klas.

Hoe doen we dit? Er zijn 3 ‘simpele’ stappen:

  1. Detecteer Fixie-uitspraken zoals “ik kan het niet”, “ik ben hier niet goed in” of “dit lukt me nooit”.

  2. Spreek elkaar erop aan en bedenk samen wat een Growie zou denken of doen.

  3. Doe zoals een Growie! En als je lekker op je bek gaat, stel jezelf de vraag: “Wat leer ik hier nu uit?”.

5

Een mantra

Elke leerling bedenkt nu een concrete taak die ze in de toekomst willen aanpakken als een growie. Bijvoorbeeld: een vakantiejob zoeken, een huiswerkopdracht maken, een voetbalwedstrijd spelen, een moeilijk boek lezen, …

Op een klein papiertje noteren ze een mantra (= een uitspraak die ze meermaals willen herhalen) tijdens de uitvoering van hun taak. Ze kunnen spieken in de rechterkolom van de afbeelding.

Tip: laat hen mantra’s opzoeken van bekende personen, zoals Barack Obama’s “Yes we can!” of laat hen mantra’s voor elkaar bedenken.

6

Terugkoppeling

Koppel na enkele weken klassikaal terug:

  • Heb je het mantra gebruikt?

  • Hoe voelde het om te proberen denken als een growie?

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op het artikel van Klasse:
https://www.klasse.be/73601/zelfvertrouwen-growth-mindset-fixed/