Energie 4x
We tanken energie

Energieke bingo

Laat de energie maar opborrelen

De leerlingen leren

  • ... ontdekken welke ervaringen energie geven.

  • ... energie halen uit hun interesses en nieuwsgierigheid.

  • ... een evenwicht bewaken tussen energiegevers en -nemers.

Duiding

Met de methodiek ‘Energieke bingo’ ontdekken leerlingen hoe hun interesses energie kunnen doen opborrelen.

Zo leren ze energie halen uit hun interesses en nieuwsgierigheden: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Nieuwsgierig Lotje

Start de les met dit kort luisterverhaal over Nieuwsgierig Lotje (te vinden op Youtube). Stel de leerlingen volgende vragen:

  • Waarover gaat het verhaal?

  • Waarom heet ze Nieuwsgierig Lotje?

  • Wat betekent dat, ‘nieuwsgierig zijn’?

  • Ben jij zelf soms nieuwsgierig? Hoe merk je dat?

Tip: is dit te kinderachtig voor je leerlingen? Pols dan naar verhalen die zij al hebben gelezen waarin het personage nieuwsgierig was.

Vertel aan je leerlingen dat het goed is om een beetje nieuwsgierig te zijn. Dat betekent dat je geïnteresseerd bent en benieuwd naar veel nieuwe dingen, die je doen borrelen van energie. En daar word je gelukkig van.

2

Energieke bingovakjes

Verdeel de leerlingen in groepen van 3. Laat hen brainstormen over 9 dingen ...

  • … waarin ze geïnteresseerd zijn;

  • … waar ze nieuwsgierig naar zijn;

  • … die hen energie geven.

Hebben ze iets dat voldoet aan de 3 criteria, dan mogen ze dit opschrijven in de vakjes op het bingoblad (zie bijlage).

Tip: vertel de leerlingen dat ze dit echt in hun groepje moeten bespreken en niet luid rondbazuinen in de klas.

Geef ter inspiratie enkele voorbeelden uit je eigen leven (bv. nieuwe muziek leren kennen, nieuwe voetbalkunstjes leren, een nieuw recept leren maken, …).

3

BINGO!

Laat de groepen om de beurt aan het woord. Ze mogen één ding opnoemen dat op hun bingoblad vol energiegevers staat. Hebben de andere groepjes hetzelfde staan? Dan mogen ze dit vakje doorstrepen. De groep die als eerste drie op een rij heeft, roept luid BINGO!

Tip: je kan nog verder spelen tot de eerste groep twee rijen heeft.

4

Bespreek klassikaal

Stel je klas volgende vragen:

  • Voel je de energie al opborrelen door te praten over je interesses?

  • Hoe voelt het om iets nieuws te leren? Krijg je daar energie van? Loopt het soms ook moeizaam?

  • Wat zou je graag deze maand nog eens leren?

Leg kort uit dat het belangrijk is om je eigen interesses te leren kennen en deze te volgen. Nieuwsgierigheid prikkelt al je zintuigen. En dat geeft energie. Niet te snel opgeven en zoeken wat je prikkelt, dat is de boodschap!

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gevonden en herwerkt op basis van de publicatie ‘Brain Breaks Zoom Edition’, Institute of Positive Education.