Haal het even voor de ogen: twee ploegen, lijnen die het veld duidelijk aftekenen en een bal in het midden die iedereens blik wegkaapt. Of je het nu met je handen, voeten, een puck of een bal doet … Ploegsport brengt veel kinderen en jongeren in beweging. Iedereen op het veld draagt met zijn unieke talent bij aan het geheel. Toon maar wat jullie in je mars hebben. Samen.

Wie doet het al?

  • De Welzijnscup is een samenwerkingsverband tussen KRC Genk en een aantal jeugdhulporganisaties in Limburg. Het is een voetbalcompetitie waar fair play op de eerste plaats staat. KRC Genk beloont de jongeren af en toe voor hun grote inzet tijdens die wedstrijden.
  • Ivàn uit Spanje werkt als vrijwilliger bij Jeugdzorg Emmaüs: hij geeft er beweegateliers.“I have played basketball professionally so I can’t wait to use that in my ateliers.”
  • KWB Machelen organiseerde Highland Games ten voordele van Cocon-Vilvoorde vzw. Het is een sportief evenement waarbij clans tegen elkaar strijden tijdens touwtrekken en boomstamwerken. Zij worden daarbij getest op fysieke kracht, precisie, techniek, behendigheid en samenwerking.
  • Steevliet vzw in Melle organiseerde een Kubb-tornooi. Net als Opvanghuis Hejmo van SOS Kinderdorpen dat investeert in de verbinding tussen de jongeren, begeleiders, de buurt ... onder meer via voetbalwedstrijden en Kubb-momenten.
  • Bij Minor Ndako reserveren ze soms een cricketpleintje. Een van de jongeren daar vond samen met zijn begeleider en huisgenoten al snel enkele hobby’s waar hij zich volledig in kan smijten: boksen en fitness. Maar z’n lievelingssport is en blijft cricket. Dus als ze een pleintje reserveren, is hij er altijd bij!
  • In 2016 startte Bethanie vzw (Kortrijk) een traject rond voetbal. Samen met een sportlesgever werken ze er – op vraag van de jongeren – aan techniek en conditie. Het ultieme doel? Een wedstrijdje tegen een andere ploeg spelen. De jongeren kozen zelf voor voetbal. Die keuze kwam er nadat ze tijdens een minivoetbaltornooi voelden dat sjotten écht iets voor hen was. Positieve bevestiging en af en toe een beloning zorgen er mee voor dat de jongeren gemotiveerd blijven. Zo kregen de gasten die deel uitmaakten van het minivoetbalploegje bijvoorbeeld al een gepersonaliseerd truitje, wordt er steevast voor een aangepaste verfrissing gezorgd… In de minivoetbalploeg kunnen ook broers en zussen aansluiten.
  • In vzw Oranjehuis (Kortrijk) werden al handbalinitiaties én -wedstrijden georganiseerd.
  • Bij vzw aPart in Gent neemt de minivoetbalploeg deel aan de reguliere kerncompetitie. Van begin tot einde bereikt ze tien gasten.
  • Vijftien jongeren van GI De Zande kregen training van voetballegende Vital Borkelmans. Ze deden onder andere tornooitjes tegen het internaat KSO Tielt-Ruiselede.

Tot wat leidt het?

  • Deelnemers leren basistechnieken en -principes van de ploegsport.
  • Een wedstrijd, training, ontspannen match … Het zijn allemaal zinvolle invullingen van iemands vrije tijd.
  • Jeugdhulporganisaties merken vaak dat jongeren die een ploegsport doen, zoals minivoetbal of handbal, zeer veel vaardigheden leren die hen als persoon versterken. Bijvoorbeeld: op tijd komen voor de wedstrijd, leren doorzetten op het veld, gepast leren reageren op fouten/opmerkingen van tegenspelers. Ook leren ze wat fair play is en leren ze bovendien omgaan met spelregels, met winst en verlies. Ook het collectief voor eenzelfde doel gaan, leert hun veel bij.
  • Voor een aantal jongeren voelt de ploegsportbende als een tweede thuis. Ze bouwen een band op met de trainer, met andere spelers …
  • Afhankelijk van de gekozen activiteit heb je een bepaalde intensiteit van bewegen. Zo is ‘kubben’ licht intensief en cricket matig intensief.
  • Sport en beweging leiden tot een betere nachtrust en hebben fysieke voordelen voor je conditie, bloedwaarden … Ook prikkelt beweging de hersenen. En in een ploeg oefen je ook nog eens je sociale vaardigheden.

Enige nuance

Sport wordt alsmaar meer beschouwd als een manier om bepaalde competenties te verwerven. Denk maar aan sociale inclusie, probleemoplossend vermogen, communicatievaardigheden … Dat kan énkel als sport georganiseerd wordt als een expliciete ervaringsgerichte leercontext, waarbij deelnemers worden gestimuleerd om achteraf kritisch te reflecteren over hun eigen leerervaringen en over hoe die ook buiten de sport nuttig kunnen zijn.

Plek in de gezondheidsmatrix

Ontdek op welke strategieën en doelgroepen van de gezondheidsmatrix deze actie focust!

Ploegsporten GM
Residentieel (verblijf)
Semi-residentieel (ambulant)
Thuiscontext (mobiel)
Beweging en lang stilzitten
Kind/jongere
(leef)Groep
Jeugdhulporganisatie/voorziening
Omgevingsinterventies
6-13 jaar
13-18 jaar
18-25 jaar
Niet van toepassing/gezin