Kwam er iemand nieuws bij die jullie werking nog niet kent? Misschien ontwaar je nieuwsgierigheid, een spat wantrouwen, een onverschillige blik of zelfs schrik? Veel indrukken en weinig tijd om alles op te nemen. Met een brochure hebben ze iets in handen dat ze nadien nog kunnen doorbladeren. Vertel hoe jullie een gezonde en leuke omgeving zijn. Maak het praktisch en koppel er ook een rondleiding of tocht aan.

Wie doet dit al?

Dat zouden we ook graag weten! Maar tot nu heeft nog geen enkele jeugdhulporganisatie ons verteld hiermee bezig te zijn. Doe jij dit en wil je andere inspireren of je ervaring delen? Laat het me weten! (Dan kunnen we dit ongelukkige tekstje ook meteen verwijderen.)

Tot wat leidt dit?

  • Kinderen, jongeren en hun netwerk zijn geïnformeerd over de mogelijkheden om gezond te leven binnen/met jouw organisatie.
  • Kinderen, jongeren en hun netwerk leren het gezonde aanbod uit de buurt kennen.

Een gelezen brochure

Enkele tips uit de praktijk:

  • Een goed opgestelde brochure maakt mensen bewust van de gezonde omgeving die jullie samen creëren. Maak het levendig en combineer dit met een tocht met plattegrond naar alle plekjes. Zorg dat dezelfde informatie op jullie website/facebook staat, zo is die altijd beschikbaar.
  • Hebben jullie eigen activiteiten, infrastructuur …? Dan kan je die in de brochure tonen. Foto’s, jongeren die in een quote aangeven wat ze er doen … Allemaal manieren om te tonen dat jullie een gezonde omgeving willen zijn voor wie met jullie in contact komt.
  • Werk je bij mensen thuis? Dan kan je brochure de mogelijkheden van de buurt, stad/gemeente weergeven. Zijn er vrijetijdsactiviteiten die aanzetten tot bewegen? Welk betaalbaar aanbod is er rond gezonde voeding? … Hoe beter jij het aanbod selecteert en kent, hoe minder het aanvoelt als een verzameling folders.
  • Belicht vooral wat tot deelname kan leiden. Maak dat persoonlijk door in te spelen op de behoeften van de persoon/personen die je begeleidt. Zo focus je op het doen groeien van het enthousiasme.
  • Overdonder niet met de praktische kant. Vermeld die bijvoorbeeld zakelijk onderaan. Pols een volgende keer of er interesse is en ga dan in op het praktische.
  • Geef bij alle aangeboden activiteiten aan of en wanneer die toegankelijk zijn voor de buurt, vrienden, gezinnen die in contextbegeleiding zijn …
  • Focus op ‘het eens proberen’, om te zien of het je ligt. Een vrijblijvend aanbod dat nog redelijk veraf staat, kan je best heel positief benaderen zodat er interesse groeit. Met foto’s en quotes, de uitnodiging om samen eens ernaartoe te rijden/stappen bereik je dat deels.

Wat kan een gezonde omgeving zijn

Voeding:

  • Kookworkshops die jullie zelf organiseren
  • Winkels in de buurt met gezond aanbod
  • Intern vrij toegankelijk voedingsaanbod: winkel, automaten, fruitmanden ...
  • Sociale voedselinitiatieven in de buurt voor wie een klein(er) budget heeft
  • ...

Beweging:

  • Eigen terreinen en infrastructuur: belevingstuin, sportveld …
  • Mogelijkheden om mee te helpen: in de tuin, bij het poetsen, tijdens de maaltijd ...
  • Samenwerking sportterreinen die privaat of via de overheid uitgebaat worden
  • Abonnementen en passen om te sporten
  • Georganiseerde vrijetijdsactiviteiten
  • Uitleenbaar materiaal
  • ...

Mentaal welbevinden:

  • Mogelijkheden om vrienden uit te nodigen
  • Rustige plaatsen
  • Groene plaatsen
  • Mogelijkheid om zelf zaken in te richten
  • ...
Brochure en tocht GM
Residentieel (verblijf)
Semi-residentieel (ambulant)
Thuiscontext (mobiel)
Voeding
Kind/jongere
(leef)Groep
Jeugdhulporganisatie/voorziening
Context/netwerk
Educatie
3-6 jaar
6-13 jaar
13-18 jaar
18-25 jaar