Pedagoog Bruno Vanobberghen citeerde ooit een jongere in een artikel: “Als kind kreeg ik soms woedeaanvallen. De opvoedsters wilden het uitpraten, maar dat maakte het nog erger. Er was een opvoeder die me op zulke momenten meenam om te gaan joggen en alles eruit te lopen. Dat hielp.” Dus ‘samen bewegen’: wat kan dat zijn en wat kan het betekenen?

Wie doet het al?

  • Vzw apart uit Gent nam ‘samen bewegen’ als expliciete doestelling op in haar jaaractieplan. Elke begeleider gaat samen met een of meerdere jongeren (en hun context) een sportieve uitdaging aan (binnen de eigen (en die van de jongere) interessesfeer).
  • Cirkant vzw uit Turnhout werkte interne projecten uit vanuit de sportieve interesses van de jongeren en pedagogische begeleiders. Hierbij werden de sportpassies van jongeren gekoppeld aan passies van begeleiders. Zo ontstond er een dansproject met als doel een danssessie bij een reguliere dansvereniging (Jaybees) en werd er een ‘Start to Run’ georganiseerd (Run For Your Life).
  • Johnny, een technisch medewerker bij vzw Arcade in Gistel, steekt samen met enkele jongeren uit de leefgroep ‘Jade’ een konijnenhok in elkaar voor Fluffy en Snuffy, twee konijnen van bewoners.
  • In het project ‘De Kiezelstraat’ van Bethanië vzw (Genk) steekt de kotmadam regelmatig samen met de jongeren de handen uit de mouwen. Werken in de tuin (onkruid wieden, het terras schrobben, tuinbanken poetsen …). Het is geen verplichting voor de jongeren, eerder een gezellige voormiddag met zijn allen. Achteraf, na al dat harde werk, trakteert de kotmadam op een lunch.
  • De Habbekrats-medewerkers en -jongeren bouwen en spelen! In het Luxemburgse dorp Bérisménil, waar de noord-zuid-as en oost-west-as elkaar snijden, ontstond De Wereldtuin. Een avontuurlijke, natuurlijke speeltuin die de afgelopen jaren door de jongeren zelf werd ontworpen en gebouwd en waar de kinderen zich vandaag dagenlang in kunnen uitleven. Het Avontureneiland, de Zonnetempel, Het Vuurland, De Ark, De Keltische Site en Het Sportfort ontstonden in bouwkampen met +16-jarigen.
  • Bij vzw Jongerenwerking Pieter Simenon (Lommel) werd er in het STUT-team samen met jongeren een buitenfitnesstoestel ontworpen.
  • Binnen het project ‘De Krachtmolen’ gaat een professionele wandelcoach (De Oever en Arktos) elke week met een jongere op wandel. Ook brengt hij/zij wandelaars binnen om contacten te leggen.
  • Even over de grens is er Jeroen (fictieve naam) die werkt in een jeugdzorginstelling waar kinderen wonen in een gesloten setting. “Weet je wat ik deed toen ik nog op de groep werkte? Ik nam mijn hond mee in de weekends en verzamelde een groep kinderen om te gaan wandelen in het bos. Samen 20 minuutjes wandelen naar een motorcrossbaantje, zittend op een bankje kijken naar die motoren. Fantastisch vonden ze het, en het kostte helemaal niets! Er is nog nooit een kind weggelopen!”

Tot wat leidt het?

  • Als begeleider activiteiten opzetten vanuit je eigen sterktes zorgt voor dynamiek. Het is een goede manier om jongeren voor iets warm te krijgen en om drive te creëren.
  • Begeleiders en jongeren die samen sporten en bewegen leren elkaar beter kennen en dat schept een band. Door samen iets te doen (sporten, bewegen …), hebben de jongeren het gevoel meer ‘gelijk’ te zijn met de begeleiders, en daardoor praten ze ook gemakkelijker.
  • Tijdens het samen bewegen, zijn er meer natuurlijke oefensituaties. Bijvoorbeeld: je slaat je voet om, je weet even de weg niet meer, je komt iemand tegen die hallo zegt …
  • De begeleiders en jongeren kunnen op een meer informele en natuurlijke manier een gesprek voeren. Iets wat in de (gespreks)ruimtes van de organisatie soms moeilijk is.
  • Sport en beweging worden vanzelfsprekend.

Samen bewegen? Enkele kleine tips

  • Keep it simple if you can. Begeleiders die jongeren vragen om een match te pingpongen of een rondje te joggen bijvoorbeeld. Maar het mág ook uitzonderlijk en groots zijn.
  • Ga even na wat je nu vaak al (stil)zittend doet en check of je dat actiever kan aanpakken. Denk bijvoorbeeld aan ‘active reviewing’. Zo wordt een gesprek een actieve, speelse manier van terug- of vooruitblikken op activiteiten. De actieve component stimuleert kinderen en jongeren vaak meer tot uitwisselen van zijn/haar beleving en delen van zijn/haar ervaring.
  • Vraag de begeleiders of ze sportkledij willen voorzien op het werk. Zo is een spontane vraag van een jongere makkelijker in te willigen.
  • Het zit soms in kleine, betekenisvolle zaken die je binnen de begeleidingsopdracht kan opnemen. Zoals een IB die niet aan een bureau of in de zo gekende zetels plaatsvindt, maar buiten waar je zij aan zij jullie weg wandelt (letterlijk … en figuurlijk).
Bewegen samen met begeleiding tekst
Bewegen met beweegprofessionals

Plek in de gezondheidsmatrix

Ontdek op welke strategieën en doelgroepen van de gezondheidsmatrix deze actie focust!

Bewegen met begeleiders GM
Residentieel (verblijf)
Semi-residentieel (ambulant)
Thuiscontext (mobiel)
Beweging en lang stilzitten
(leef)Groep
Jeugdhulporganisatie/voorziening
Omgevingsinterventies
0-3 jaar
3-6 jaar
6-13 jaar
13-18 jaar
18-25 jaar
Niet van toepassing/gezin