Ooit al een theaterstuk gezien waarbij de acteurs stokstijf blijven stilstaan op het podium? De kans is klein! Bewegen is een middel in theater: je gebruikt je lichaam om je verhaal te vertellen. Acteren is zo een beweegkans voor kinderen en jongeren die geen zin hebben om een specifieke sport te gaan doen. Je kan heel wat andere zaken doen én toch veel bewegen. Acteren is er één van!

Wie doet het al?

  • Met T(he)ATEREN wil Cirkant vzw (Turnhout) jongeren de mogelijkheid geven om op een niet-alledaagse manier hun gevoelens en gedachten te uiten. Onder begeleiding van een professionele regisseur en twee projectbegeleiders werken ze aan een eigen theatervoorstelling voor vrienden en familie. In plaats van hun verhaal voor de vuist weg te vertellen, worden de jongeren uitgedaagd om op zoek te gaan naar andere manieren. “We acteren niet alleen, we zingen en we dansen ook”, vertelt een van de deelneemsters. “En we spelen spelletjes, bijvoorbeeld uitbeelden welk dier het beste bij je past. Bij mij was dat een schildpad. Dat vertelt je meer over je karakter.”
  • Cachet vzw in Schaarbeek creëerde het forumtheater ‘Een recht is een recht (en niet scheef!)’. Jongeren deelden via dat forumtheater hun ervaringen om zo andere jongeren, hulpverleners en beleidsmakers te sensibiliseren. Daarnaast verkent dit platform hoe de individuele en collectieve belangen van jongeren in de jeugdhulp beter behartigd kunnen worden.
  • Met ‘Boy’ maakte Kyoko Scholiers muziektheater over jeugdhulp. In de film ‘La Mif’ (van regisseur Frédéric Baillif) werden jongeren die jeugdhulp krijgen acteurs.

Tot wat leidt het?

  • Tijdens een toneelstuk bewegen kinderen en jongeren overwegend licht intensief.
  • Een theaterstuk is soms gebaseerd op de eigen verhalen en ervaringen van de kinderen en jongeren. “Best confronterend, maar ook therapeutisch, zegt regisseur Leen Braspenning daarover. Ze uiten hun verhaal, gedachten, dromen, ervaringen. Soms voor het eerst aan zichzelf en anderen. Tekst oefenen creëert afstand, en het samen bedenken doet naar zichzelf en hun eigen verhaal kijken. Dat allemaal samenbrengen is aan een team bouwen.
  • De toeschouwers, regisseurs, pers … leren kinderen en jongeren uit de jeugdhulp kennen. De afstand verkleint. Zeker wanneer producties een breed bereik hebben.
  • Betrokken begeleiders, personeelsleden en beleidsmakers krijgen een inkijk in hoe jongeren de jeugdhulp en/of wereld ervaren. Die inzichten kunnen ze gebruiken om zaken te veranderen, behouden, bespreken ...

Plek in de gezondheidsmatrix

Ontdek op welke strategieën en doelgroepen van de gezondheidsmatrix deze actie focust!

Toneel GM
Residentieel (verblijf)
Semi-residentieel (ambulant)
Thuiscontext (mobiel)
Beweging en lang stilzitten
Kind/jongere
(leef)Groep
Jeugdhulporganisatie/voorziening
Omgevingsinterventies
3-6 jaar
6-13 jaar
13-18 jaar
18-25 jaar
Niet van toepassing/gezin